Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Regulering av utvikling av tannens støttevev

Anjana Shrestha disputerer fredag 10. oktober 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Semaphorin 3A and Class 4 Semaphorins in Tooth Innervation and Development”.

Utviklingen av tenner hos mennesker tar over 20 år. Først får en melketenner, som begynner sin utvikling tidlig under svangerskapet. Disse blir senere erstattet av permanente tenner. Når tann-anleggene utvikles, dannes først formen på tennene. Etterpå spesialiseres enkelte celler til å produsere tannbein, dvs. dentin, som blir dekket av emalje på kronen (den hvite delen i munnhulen) og sement i roten (inne i kjevene). Det er da smerteledende nervefibrer begynner å vokse inn i bløtvevet inne i tannen. Dette bløtvevet har rik nerveforsyning i ferdig utviklede tenner. Nervene gir beskjed om mulige skadelige prosesser på tannens overflate. En kjenner f.eks. smerte når det pågår en kariesprosess (tannråte) langt nok inn i tannen.

Selve tann-anlegget og dets omgivelser produserer spesifikke proteiner, som leder voksende nerver inn i tannen til korrekt tid og på de korrekte stedene. Shrestha har forsket på medlemmer av Semaphorin(Sema)-proteiner i utviklingen av tannanlegget og nerveforsyningen, f.eks. ved hjelp av genmodifiserte mus som mangler Sema3A-protein. Hennes resultater viser at Sema3A regulerer innvekst og spredning av nerver inne i og rundt tannanlegget i to typer tenner, fortenner og jeksler i mus, og at det er forskjell på nervevekst i disse to ulike tanntypene. Shrestha viste i tillegg at noen medlemmer av klasse 4 Sema-proteiner og deres reseptorer er uttrykt i utviklende tann, og i samlingen av nerveceller, hvor tannnerven vokser fra. Hennes resultater tyder på at det er flere potensielle medlemmer i sema-proteinfamilien som kan ha funksjoner både for utvikling av tann og dets nerveforsyning.

Personalia:

Anjana Shrestha er født i 1975 og vokste opp i Nepal. Hun er utdannet tannlege ved Kuvempu University, India (1999). Hun har vært stipendiat ved Institutt for Biomedisin, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen. Hennes doktorgradsarbeid er utført i forskergruppen Kraniofacial utviklingsbiologi, under veiledning av professor Päivi Kettunen og professor Keijo Luukko.