Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

I klassen er vi så forskjellige at jeg kan være meg selv

Vibeke Solbue disputerer tirsdag 25. november 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Dialogen som visker ut kategorier. En studie av hvilke erfaringer innvandrerungdommer og norskfødte med innvandrerforeldre har med videregående skole. Hva forteller ungdommenes erfaringer om videregående skoles håndtering av etniske ulikheter?»

Solbue undersøker i avhandlingen hvilke erfaringer innvandrere i videregående skole har med sin skolehverdag. Den norske skolen må forholde seg til opplæringsloven og læreplanen som legger vekt på like muligheter for alle elever. Men hva betyr likeverd i skolen?

Tre klasser ble observert og elever ble intervjuet. Den ene klassen kan defineres som en monologisk klasse. Inndelingen i kategorier som innvandrer og etnisk norsk var tydelige. Det var lite fokus på et inkluderende klassemiljø blant lærerne og skolens ledelse. Lærerne tok utgangspunkt i det faglige innholdet i undervisningen, og la læreplanen og mål for faget til grunn for undervisningen. Det var opp til elevene selv å nå målene.

Den andre klassen defineres som en flerkulturell klasse. Skolen hadde en struktur på undervisningen som var helhetlig med tanke på elevenes hverdag. Lærerne hadde fokus på klassemiljø og inkludering, og jobbet sammen som team. De benyttet varierte undervisningsmetoder tilpasset elevenes nivå og hadde kunnskap om elevenes bakgrunn. Alle elevene var deltakere i klassens fellesskap. Men det var fortsatt et skille mellom innvandrer og etnisk norsk i klassen.

Den siste klassen defineres som en interkulturell klasse. Skolen jobbet etter en flerkulturell pedagogikk som i den flerkulturelle klassen. I tillegg var den interkulturelle pedagogikken godt synlig i klassen. Klassen kan beskrives som en klasse hvor kategoriene innvandrer og etnisk norsk nesten ikke var til stede. Klassen besto av ungdommer med ulik bakgrunn med tanke på etnisitet, interesser, venner, klesstil osv. Et viktig stikkord i den interkulturelle klassen er aksept for mangfold.

Må personer oppfatte seg som like for å føle seg like mye verdt i den norske skolen?  Gjennom å vektlegge muligheten i interkulturell pedagogikk, vil likeverdigheten få den betydning at alle elever tilbys en likeverdig opplæring uavhengig av bakgrunn. Denne likeverdigheten rommer mangfoldet.

Personalia:

Vibeke Solbue (født 1967) tok hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Bergen i 2003, og jobbet på Lærerutdanningen på Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen fra 2004-2013. I 2008 begynte hun som stipendiat. Fra 2013 har hun vært ansatt på Avdeling for lærerutdanning på Høyskolen i Bergen. Her jobber hun på pedagogikkseksjonen i grunnlærerutdanningen.