Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Ansattes erfaringer i et ambulant akutteam

Hege Sjølie disputerer onsdag 3. desember 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Experiences of members of a crisis resolution home treatment team. Personal history, professional role and emotional support in a CRHT team».

Hensikten med studien har vært å utforske ambulant akutteam fra de ansattes ståsted. Sjølie har gjennom intervju og deltakende observasjon sett på hvordan de ansattes personlige historier har betydning for deres profesjonelle roller, og hvordan de gir hverandre emosjonell støtte i teamet. Deres personlige historier, profesjonelle roller og støtten de gir hverandre har betydning for hvordan de er i stand til å møte utfordringer og muligheter som ligger i rammene de jobber innenfor i ambulant akutteam.

Ambulant akutteam er en av flere tjenester som jobber med mennesker i psykisk krise. Disse tjenestene krever noe av de ansatte, både personlig og faglig. De ansatte skal hver dag over tid møte og skape gode arbeidsrelasjoner til mennesker i krise. Disse møtene har fokus på å hjelpe brukeren til bedring. Samtidig kan disse daglige møtene være krevende å stå i, også for den ansatte. Som menneske blir man berørt av å se andre menneskers lidelse. Hva trenger ansatte i slike arbeidssituasjoner for å kunne fortsette sitt arbeid over tid og fortsatt beholde sin evne til å se brukerens lidelse?

Deltakerne i Sjølies studie understreker at hvem de selv er som personer, hvilke erfaringer de har med seg både fra arbeid og egen familie, og det å få emosjonell støtte i teamet har hatt betydning for at de har valgt å jobbe i teamet. Disse forholdene er også betydningsfulle for deres gjennomføring av arbeidet og gjør dem i stand til å stå i krevende møter med mennesker i akutt psykisk krise.

Personalia:

Hege Sjølie er utdannet sosiolog og er ansatt ved Høyskolen i Oslo og Akershus. Avhandlingen er en del av det større forskningsprosjektet «Krisehåndtering og hjemmebehandling i lokalbasert psykisk helsearbeid», tilknyttet Høyskolen i Buskerud og Vestfold. Hun har vært tilknyttet Institutt for klinisk psykologi, Det psykologiske fakultet, UiB. Hovedveileder er Per-Einar Binder, og biveiledere er Bengt Karlsson og Ingrid Dundas.