Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Forhistorisk bosetning og tilpasning rundt Lake Tana

Gedef Abawa Firew disputerer fredag 5. desember 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Archaeological Fieldwork around Lake Tana Area of Northwest Ethiopia and the Implication for an understanding of Aquatic Adaptation”.

Avhandlingen undersøker forhistorisk bosetning og tilpasning rundt Lake Tana - Blå Nil-bassenget i Nordvest-Etiopia. Firew dokumenterer, analyserer og tolker de viktigste aspektene i det arkeologiske materialet som er framkommet ved den arkeologiske utgravningen av helleren Kurtiye. Han forsøker å rekonstruere den kronologiske rammen for bosetningen, forhistoriske subsistensstrategier og hvordan disse har endret seg over tid samt hvilke faktorer som kan ha påvirket ulike tilnærminger til livsopphold i regionen.

Arkeologisk materiale og støttende etnografiske data har vist at forhistorisk livsopphold i området kan beskrives som en maritimt orientert tilpasning. Denne subsistensstrategien ser ut til å holde seg fra rundt det sjette årtusen før nåtid til historisk tid. Kontinuiteten av en slik tilpasningsstrategi kan skyldes muligheter og begrensninger i nærmiljøet og lokalt forankrede sosiokulturelle og symbolske verdier.

Avhandlingen har også undersøkt helleren Kurtiye i relasjon til materiale fra andre lokaliteter. Dette for å avdekke spor etter samhandling og kontakt på tvers av ulike regioner, og for å vurdere hvilken rolle slike interaksjoner spilte for den forhistoriske befolkningen. Den enorme mengden av maritim fauna, hovedsakelig fisk, samt noen motiver på keramikk fra Kurtiye er sammenlignbart med arkeologisk materiale gravd ut fra en rekke lokaliteter i Afrika sør for Sahara. Likevel tyder mangel på materiale som peker mot tidlig sedentær bosetning og overgang til jordbruk, samt fraværet av typiske markører for en «aqualittisk» tradisjon, slik som harpun av ben og keramikk med bølgete linjedekor fra helleren Kurtiye, på lokale variasjoner eller differensiering av «aqualittisk» tilpasning i Afrika sør for Sahara.

Personalia:

Gedef Abawa Firew (født 1976) fullførte sin mastergrad i arkeologi ved Universitetet i Bergen i 2009. Doktorgradsarbeidet er utført ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap under veiledning av professor Randi Håland. Firew er ansatt ved Universitetet i Bahr Dar, Ethiopia.