Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Fartein Valens klavermusikk i nytt lys

Annabel Balean Guaitas forsvarer sitt kunstneriske forskningsprosjekt ”The Atonal Piano- Performative analysis of the piano music by Fartein Valen inspired by the performance practices of The Second Viennese School” ved Universitetet i Bergen onsdag 10. desember 2014.

Prosjektet har hatt som mål å belyse kunstneriske problemstillinger knyttet til Fartein Valens klavermusikk, ved å se på liknende problemstillinger i klaververker av Arnold Schönberg, Anton Webern og Alban Berg. Guaita har sett nærmere på fremførings-tradisjonen som vokste fram rundt disse tre komponistene. Bakgrunnen for dette har vært et ønske om å undersøke om det kunne oppstå noe nytt i møtet mellom Fartein Valens musikk og en annen spilletradisjon. Hun har blant annet diskutert pedalbruk, flerstemmighet, klangbehandling og uttrykksmessige aspekter, i tillegg til å eksperimentere med ulike fremføringssituasjoner, som åpne prøver og konsertforedrag. Gjennom prosjektet har Guaita kommet fram til forskjellige strategier for innstudering og fremføring av denne musikken.

Det kunstneriske resultatet av hennes prosjekt ble presentert ved en offentlig konsert i Troldsalen, Bergen i juni 2013 og cd-innspillingen «L´Altrá Belta» (Lawo Classics, 2011). Guaita har gjennom prosjektperioden også holdt en rekke konserter og konsertforedrag i USA, Spania og Finland, i tillegg til konserter under Valenfestivalen og i Sveio Kirke og Valenheimen i Valevåg. Refleksjonsdelen er presentert gjennom et skriftlig essay som er supplert med lydopptak. Dette er en gjennomgang av Guaitas kunstneriske utvikling gjennom de ulike fasene i prosjektet. Her beskrives problemstillinger, faglig fokus og bruk av materialet og kunstneriske valg og vendepunkter.

Annabel Guaita er Griegakademiets tredje stipendiat som disputerer under Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Personalia

Annabel Guaitas er pianist, født i Bergen i 1971. Hun tok utøvende mastergrad ved Griegakademiet i 2007, og har også studert ved L´Escola de Música de Barcelona, Spania. Hun har virket som solist og kammermusiker med konserter i Spania, Finland, Argentina og USA. Guaita har mottatt flere stipender og priser og høstet gode kritikker for CD’en «L´Altra Beltà». Hun er en ettertraktet pedagog, både innenfor piano og argentinsk tango, og hun er også musikkanmelder, blant annet for Bergens Tidende.