Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Avbildning av hjernekreft etter anti-angiogen behandling

Olivier Keunen disputerer torsdag 18. desember 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: « Multimodal Imaging of Physiologic Changes Induced by Anti-Angiogenic Therapy in Glioblastoma».

Glioblastoma multiforme (GBM) er en ondartet krefttype som oppstår i hjernen. Til tross for dagens behandlingstilbud (kirurgi, strålebehandling og kjemoterapi) er tilbakefall av sykdommen vanlig, og pasientoverlevelsen er svært dårlig. Derfor er det et stort behov for nye behandlingsalternativer.

Angiogenese er en prosess hvor kreftcellene stimulerer til dannelse av nye blodkar som vokser inn i kreftsvulsten, og bidrar til at kreftcellene får tilstrekkelig oksygen og næringsstoffer for å fortsette sin vekst. En attraktiv behandlingsform vil derfor være å prøve å hindre at blodkarene vokser inn i svulsten, for å kunne "sulte" kreftcellene og dermed drepe dem, såkalt anti-angiogen strategi. Kliniske forsøk har vist en radiologisk respons på anti-angiogen behandling av GBM, men skuffende liten forbedring i total overlevelse for pasientene.

I vårt arbeid har vi benyttet moderne bildediagnostikk for å undersøke tilpasningsmekanismer som finner sted etter en slik behandling. Vi har funnet at anti-angiogene terapeutiske stoffer reduserer permeabiliteten til blodkarene og blodforsyningen til kreftsvulsten, noe som kan påvirke levering av kontrastmidler som brukes for kreftavbildning, og levering av kjemoterapeutiske stoffer. Vi fant også at behandlede svulster oppfyller sin energietterspørsel gjennom økt bruk av anaerob metabolisme (glykolyse), som resulterer i en forsuring av mikromiljøet og dermed økt infiltrasjon av kreftceller i hjernen. Våre data kan brukes til å utvikle nye kombinasjonsterapier som vil kunne forbedre effektiviteten av behandling av GBM pasienter.

Personalia

Olivier Keunen (f. 1967) er utdannet fra Universitetet i Liège i Belgia, med graden "Civil Electrical Engineering". Han jobber for tiden som forskningsingeniør ved Norlux Neuro-Oncology Laboratory, ved Public Research Center for Health, i Luxembourg. Fra 2010 har han utført sin doktorarbeide under veiledning av professor Frits Thorsen, professor Rolf Bjerkvig og professor Simone Niclou.