Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Alvorlige vinterstormer ved høye breddegrader

Annick Terpstra disputerer tirsdag 25. november 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Dynamical Perspectives on the Formation and Intensification of Polar Lows”.

I løpet av vinteren utvikler kraftige stormer seg over Norskehavet og Barentshavet. De skaper sterk vind og kraftig snøfall og påvirker menneskelig aktivitet både på land og til sjøs. Disse stormene kalles polare lavtrykk og varer vanligvis bare i omtrent en dag.

For å forbedre vår forståelse av og evne til å forutsi polare lavtrykk, har Terpstra studert prosessene som er involvert i dannelsen av dem.

De atmosfæriske omgivelsene der det er sannsynlig at polare lavtrykk vil utvikles er analyserte. Resultatene indikerer at i tillegg til at kald luft strømmer fra islagte områder og utover varmere hav, er det to typiske atmosfæriske forhold som gir polare lavtrykk. Omtrent halvparten av de polare lavtrykkene utviklet seg i forbindelse med en jetstrøm i den midlere atmosfæren. Disse forholdene tilsvarer en miniatyrversjon av et vanlig lavtrykk. Den andre halvparten utviklet seg i forbindelse med en jetstrøm i lavere høyde. I tillegg til forskjellen i høyden til jetstrømmen, var forholdene ulike med hensyn til hvordan lavtrykkene beveget seg, hav-temperatur og temperaturforholdene i atmosfæren. Disse resultatene indikerer at det er to ulike mekanismer involvert i dannelsen av polare lavtrykk, og kunnskapen om forholdene i omgivelsene kan brukes til å studere disse to formene for lavtrykks-utvikling.

I prosjektet er det også utviklet en forenklet modell for å studere hvordan polare lavtrykk dannes. Med denne modellen kan man studere hvordan skyer påvirket dannelsen av polare lavtrykk. Når luften blir mettet, vil vanndampen i luften begynne å kondensere og det blir dannet skyer. Når det dannes skyer, frigjøres det varme til atmosfæren. Resultatene indikerer at denne varmen er avgjørende for at polare lavtrykk dannes så raskt som de gjør. I hvor stor grad det dannes skyer, avhenger av faktorer som temperaturforholdene i atmosfæren, hvor mye vindhastigheten endres med høyde og hvor mye vanndamp som er tilgjengelig for kondensasjon. Det er foretatt en systematisk vurdering av disse faktorene og bestemt hvilke kombinasjoner av dem som var egnet til å skape skyer, og dermed viktige for at polare lavtrykk oppstår.

Personalia:

Annick Terpstra er født i Nederland i 1980. Terpstra har en mastergrad i meteorologi fra Wageningen, Nederland. I 2011 begynte hun som doktorgradsstipendiat i prosjektet «High impact weather in the Arctic», ved Geofysisk institutt, UiB.