Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Læreres kompetanseutvikling i vurdering

Anne Kristin Rønsen disputerer fredag 16. januar 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Vurdering som profesjonskompetanse. Refleksjonsbasert utvikling av læreres kompetanse i formativ vurdering".

Hovedinnhold

Vurdering i skolen var lenge begrenset til kun å være et kontroll- og målingsverktøy i form av eksamen og karakterer. I dag vet vi at vurdering underveis i elevenes læringsløp kan være et sterkt pedagogisk verktøy.  Studien som avhandlingen bygger på ble gjennomført i løpet av en periode på to og et halvt år.  Rønsen undersøkte hvordan lærere utviklet kompetanse i bruk av vurdering som pedagogisk virkemiddel gjennom systematisk øving og refleksjon knyttet til sin egen praksis.

Kompetansehevingen lærerne var igjennom forutsatte ikke bare utviklingskompetanse, men også endringskompetanse. Tidligere forskning har vist at lærernes endrings- og utviklingskompetanse må være kontinuerlig operativ dersom profesjonsutøvelsen skal være oppdatert og relevant. Dette gjelder også innenfor fagfeltet vurdering. Rønsens forskning viser imidlertid at kravene til innholdet i endrings- og utviklingskompetansen endres underveis. Studien identifiserte tre distinkte faser i en kompetanseutviklingsprosess, og hver av fasene vektlegger forskjellige innholdskomponenter i endrings- og utviklingskompetansen.

Skoleutvikling initieres i dag på flere forvaltningsnivå og det langsiktige målet med slike prosjekter er bedre læring for elevene. Lærernes endrings- og utviklingskompetanse er sentral i denne sammenheng. Kunnskap om de ulike fasene i et utviklingsløp kan gjøre både tilrettelegging for, og planlegging av, kompetansehevingsprosjekt i utdanningssektoren mer robust. Avhandlingen har i tillegg til kunnskap om utviklingsfasene, tilført ny innsikt i hvilke utfordringer det må tas høyde for underveis. Å bruke denne kunnskapen vil kunne styrke organiseringen av ulike skoleutviklingsprosjekt, og slik bidra til endring av læreres og skolers praksis.

 

Personlia:

Anne Kristin Rønsen (født 1975) er utdannet lærer med mastergrad i IKT i læring fra 2005. Hun jobber i dag ved Høgskolen Stord/Haugesund, Avdeling for lærerutdanning og kulturstudier, der hun underviser i pedagogikk og IKT i læring.