Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Depresjon og funksjon – økt risiko for tilbakefall?

Marit Therese Schmid disputerer torsdag 26. februar 2015 for ph.d.-graden ved Uiversitetet i Bergen med avhandlingen: «Executive Functioning in recurrent- and first episode Major Depressive Disorder, longitudinal studies».

Depresjon kjennetegnes hovedsakelig av tristhet, interesseløshet og mangel på glede. En depresjonsdiagnose varierer i alvorlighetsgrad, men i de fleste tilfeller opplever personen redusert kognitiv funksjon, slik som vansker med å strukturere seg, ta initiativ, være fleksibel, planlegge, konsentrere seg og å huske informasjon. Et slikt kognitivt funksjonstap kan i mange tilfeller føre til nedsatt livskvalitet og uførhet, og kan tenkes å påvirke den høye graden av tilbakefall som vises. Studier viser at cirka halvparten av de som lider av depresjon vil oppleve tilbakefall av sykdommen innen to år.

Schmid har med dette som utgangspunkt undersøkt kognitiv funksjon hos deprimerte pasienter over tid, og fulgt pasienter allerede fra sin første episode med depresjon. Resultatene viser at til tross for god generell kognitiv funksjon, viste mange deprimerte utfordringer med å stoppe, hemme tankemønstre og være mentalt fleksible, en evne som kan tenkes å være viktig for å regulere følelser og atferd. Avhandlingen viser videre at denne funksjonssvikten er langvarig og preger personen i faser av bedring, og at den kan være en årsak til at mange opplever tilbakefall av lidelsen.

Et unikt bidrag fra avhandlingen er at kognitiv funksjon er kartlagt allerede ved første episode. Videre at avhandlingen peker på kognitivt funksjonstap som en sårbarhet for å oppleve tilbakefall. Således bidrar doktorgradsarbeidet til økt forståelse for kognitiv funksjon gjennom sykdomsforløpet.

Avhandlingen antyder at kognitiv funksjon for mange deprimerte kan ha stor betydning for sykdomsforløpet og derfor bør vies større oppmerksomhet ved både behandling og oppfølging av denne pasientgruppen. På denne måten kan man forebygge tilbakefall av sykdommen.

Personalia:

Marit Therese Schmid (f. 1980) er oppvokst og bosatt i Bergen. Schmid er utdannet psykolog fra UiB i 2007. Hun har vært ansatt som stipendiat ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi (IBMP) ved Det psykologiske fakultet siden 2008. Fra mars 2015 starter sitt arbeid som psykolog ved Statped Vest. Avhandlingen utgår fra IBMP, Bergen mood and cognitive function group. Professor Åsa Hammar har vært hovedveileder. Professor Anders Lund og professor Kenneth Hugdahl har vært biveiledere.