Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Kjemiske forbindelser med biologisk aktivitet

Alexander H. Sandtorv disputerer fredag 27. februar 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Functionalization of the Imidazole Backbone".

Imidazoler er viktige, organiske rammeverk som finnes i legemiddel og naturstoffer med biologisk aktivitet. Syntetiske verktøy som gjør at en kan modifisere imidazol-rammeverket har derfor betydning for akademiske, medisinske og industrielle laboratorier. Teoretiske beregninger har vist at imidazoler som bærer alkylgrupper på «ryggen» har gunstige egenskaper som ligander i homogen katalyse. Dessverre er det tidligere beskrevet lite om slike verktøy og de få metodene som finnes, tillater ikke syntese av strukturelt avanserte imidazoler.

Doktoravhandlingen tar for seg oppdagelse, utvikling og applikasjon av nye syntetiske prosesser for å modifisere imidazol-ringen. Palladium-katalyserte koblingsreaksjoner som brukes for å danne nye karbon-karbon bindinger har blitt utviklet til å introdusere karbonbaserte grupper på imidazol-ringen.

Et verktøy som har blitt brukt i optimalisering av de kjemiske prosessene, er multivariate metoder. Her studeres mange eksperimentelle variabler på samme tid, for å få kunnskap om samspillet og innflytelsen til variablene som undersøkes. Slik optimalisering har blitt brukt til å finne gunstige betingelser for de kjemiske reaksjonene og tillat syntese av nye imidazoler i høye utbytter.

Ved hjelp av de syntetiske verktøyene som ble utviklet i avhandlingen, ble det laget en ny klasse med forbindelser som kombinerte imidazoler og sølv. Innledende forsøk har vist at disse strukturene fungerte som meget kraftige cellegifter for leukemiske celler. En viktig sammenheng ble funnet mellom lengden på alkyl-kjeden som sitter på imidazol «ryggen» og den biologiske aktivitet, hvor lengre kjeder ga bedre aktivitet.

Disse nye resultatene gir muligheter for blant annet tillaging av nye medisiner for bruk i kreftbehandling, men også for fremstilling av nye og mer aktive katalysatorer.

Personalia:

Alexander Harald Sandtorv ble født i Trondheim 18. desember 1986. Han tok bachelor i kjemi ved Universitetet i Bergen og oppnådde mastergrad i organisk kjemi våren 2010.