Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Leting etter hydrokarboner med elektromagnetiske signal

Svenn Tveit disputerer fredag 27. mars 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Inversion of CSEM Data for Subsurface Structure Identification and Numerical Assessment of the Upstream Mobility Scheme».

For dekke det stadig økende energibehovet i verden vil hydrokarbonutvinning fortsatt være en viktig bidragsyter, sammen med fornybare energikilder. I løpet av de siste tiårene har de fleste store olje- og gassfeltene blitt funnet og utbygget. De gjenværende hydrokarbonressursene antas å være mindre i størrelse og befinner seg gjerne i kompliserte geologiske formasjoner. Sammen med det faktumet at hydrokarbonressurser i Norge er lokalisert offshore, er leting etter disse ressursene en utfordrende oppgave.

Leting etter hydrokarbonressurser utføres som oftest ved hjelp av geofysiske metoder. Prinsippet i en geofysisk metode er å sende energi ned i undergrunnen, måle signalene som kommer tilbake ved hjelp av mottakere, og til slutt konvertere de målte signalene til et kart av undergrunnen. Basert på kartet av undergrunnen kan geologer og geofysikere avgjøre om det faktisk befinner seg et hydrokarbonreservoar på det aktuelle stedet som er mulig å utvinne. Det er derfor viktig at kartet som genereres av de målte signalene er så nøyaktig som mulig. Dette gjøres ved at man lager numeriske modeller som gjenskaper den faktiske geofysiske undersøkelsen, og justerer disse modellene inntil de målte signalene er tilnærmet lik de simulerte signalene. Justering av numeriske modeller er dessverre svært vanskelig, og det resulterende kartet av undergrunnen kan inneholde mye usikkerheter.

I denne avhandlingen har Tveit laget matematiske metoder for å generere kart av undergrunnen fra elektromagnetiske signaler. Disse signalene kommer fra den geofysiske metoden kalt CSEM («controlled source electromagnetic»). Ved å kombinere målte signaler fra CSEM med informasjon fra andre geofysiske metoder kan man få et mye sikrere kart av undergrunnen. I tillegg har Tveit undersøkt en mye brukt numerisk metode for simulering av fluidflyt i undergrunnen. Det viser seg at den undersøkte metoden kan gi feile svar for noen strømningssituasjoner.

Personalia

Svenn Tveit er født i 1987 og oppvokst på Knarrevik i Fjell kommune. Han har mastergrad i reservoarmekanikk (2011) fra Universitetet i Bergen. Han har siden 2011 arbeidet med doktorgraden sin ved Uni Research CIPR og Matematisk Institutt ved Universitetet i Bergen. Tveit har siden august 2014 vært ansatt som forsker ved Uni Research CIPR.