Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Aldring knyttet til kjønnscellenes stamceller

Gunasekaran Subramaniam disputerer fredag 22. mai 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Lifespan extension in a semelparous chordate Oikopleura dioica via developmental growth arrest : Roles of Target of Rapamycin (TOR) signaling and D type cyclins".

Alle levende organismer erfarer aldring gjennom sitt livsløp. Biologiske prosesser bak aldringsprosessen er en av de største mysteriene i naturvitenskapen og fremstår som et spennende forskningsfelt.

Vår kunnskap om aldring, kaloriinntak og reproduksjon baserer seg i stor grad på forskning av makk og insekter, hvor reproduksjon i hovedsak skjer flere ganger gjennom livsløpet. I løpet av denne studien har Subramaniam gransket hvordan disse mekanismene har blitt ivaretatt gjennom evolusjonen i den marine chordaten (ryggstrengdyr) Oikopleura dioica, hvor reproduksjon skjer kun én gang, ved slutten av livsløpet.

Vi har nå oppdaget at O. dioica stanser vekst og utvikling ved høy populasjonstetthet og begrenset mattilgang, noe som bidrar med opp til tre ganger forlenget livsløp. Makk- og insektmodeller mister alle kjønnsceller gjennom sulting, mens kjønnscellenes stamceller blir ivaretatt og livsløpet blir forlenget. I motsetning til makk og insekter beholder O. dioica sine kjønnsceller ved sulting, så sant disse har startet meiose, mens forlenget livsløp og ivaretagelse av kjønnscellenes stamceller skjer kun hvis den blir rammet av sult før disse cellene har startet meiosen.

Gjennom sult og livsløpsforlengelse ble næringssignalene redusert, mens stress og overlevelsessignaler ble aktivert. Kjemisk hemming av næringssignaler var nok til å hindre start av meiose, i tillegg til forlenget livsløp. Ved sult eller kjemisk hemming av næringssignaler, ble også positive cellesyklus-regulatorer redusert, mens negative cellesyklus-regulatorer økte i somatiske og endoredupliserende celler.

Denne studien viser at tilstander og kjemikalier som påvirker næringssignaler, påvirker kjønnscellenes stamceller og livsløp. Dette arbeidet bidrar med bedre forståelse for terapeutiske tilnærmingsmetoder som kan bidra med forlengelse av menneskets liv.

Personalia:

Gunasekaran Subramaniam ble født i Coimbatore, India, og han fullførte sin fire års bachelorgrad i landruk ved ”Tamil nadu agriculture University” (TNAU), India. I 2003 ble han tatt opp som masterstudent i bioteknologi ved ”Centre for plant Molecular biology”, TNAU, etter passert opptaksprøve i India. Fra 2005 til 2008 arbeidet han som forskningsassistent ved ”Centre for cellular and Molecular biology”, Hyderabad, India. I 2009 ble han registrert som som ph.d.-student ved Universitetet i Bergen under veiledning av Prof. Eric Thompson, ”Sars international centre for marine molecular biology”.