Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Den meroittiske gravplassen i Berber

Mahmoud Suliman Bashir disputerer fredag 22. mai 2015 for dr.philos.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The Meroitic Cemetery at Berber: Discussion on Funerary Practices and Implications for Understanding the Role of Sorghum and Trade in the Meroitic Society in the Middle Nile Region".

Avhandlingen presenterer og diskuterer nytt funnmateriale fra en nylig oppdaget, omfattende og velbevart meroittisk gravplass i Berber, samt en lignende gravplass ved Dangeil i nordre Sudan. Gravplassen i Berber har et stort forskningspotensiale for begravelsestradisjoner i den meroittiske perioden (4. århundre fvt.– 4. århundre evt.). Dette materialet viser betydningen av den meroittiske sivilisasjonen i området, en sivilisasjon som utviklet sitt eget skriftspråk og hadde et globalt nettverk.

Gravkamrene og begravelsespraksisene i Berber og Dangeil viser de samme meroittiske begravelsestradisjonene fra perioden. Det arkeologiske feltarbeidet i Berber har avdekket funn av ulike typer og materialer. Den eksepsjonelle bevaringen gjør disse funnene unike. Keramiske kar dekorert med ulike mønstre har blitt funnet i store kvanta. Gravgodset fra Berber viser en tydelig rikdom som hever statusen til de nærliggende boplassene opp til et elitesamfunn.

Det innsamlede materialet fra Berber og Dangeil relateres til handel og utveksling av prestisjegjenstander blant elitesamfunn, kontrollert av kongelige som del av deres maktgrunnlag. Forekomsten av slike gjenstander, i tillegg til Berberregionens viktige geografiske beliggenhet, som en korridor som forbandt Nilen og Rødehavet, og den sørlige delen av kongeriket Kusj med dens nordlige del, gjorde regionen til et knutepunkt for handelskaravaner. Dette har blitt understøttet av arkeologisk materiale.

De arkeologiske funnene fra Berber inkluderer enkelte eksepsjonelle funn som representerer videre bevis for den spesielle assosiasjonen mellom det kusjittiske samfunnet og sorghum. Motiv av sorghumplanter er observert på flere keramiske kar funnet i Berber. Sorghums lange historie og dens viktige rolle i sudansk matkultur har blitt godt dokumentert gjennom arkeologiske, etnografiske og epigrafiske kilder. Nærværet av slike meroittisk distinkte motiver på keramikkfunn fra Berber, markerer regionens betydningsfulle rolle i den meroittiske perioden.

Personalia:

Mahmoud Suliman Bashir (f. 1970 i Khartoum) fullførte sin mastergrad i arkeologi ved Universitetet i Bergen i 2006. Bashir er ansatt ved Nasjonalmuseet i Khartoum.