Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Natur- og folkerett hos Ludvig Holberg

Sören Koch disputerer torsdag 24. september 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «En naturlig rettsorden for det dansk-norske kongeriket – en rettshistorisk analyse av Ludvig Holbergs lærebok i natur- og folkerett.»

Avhandlingen tar opp spørsmålet om hvordan den første læreboken i naturrett skrevet på dansk har påvirket rettstenkningen i det dansk-norske kongeriket. På 1700-tallet var naturrett et internasjonalt fenomen med mange funksjoner. Naturrett var ikke bare en litterær sjanger som dannet det filosofiske grunnlaget for ulike ideologier og politiske systemer, men også et vitenskapsideal, en inspirasjonskilde for lovgiver og en rettskilde. Funksjonen naturretten hadde på Holbergs tid oppfylles i dag på mange måter av europeisk rett.

Avhandlingen undersøker hvilke rettslig relevante impulser fra europeisk naturrettstenkning Holberg formidlet, og hvordan han presenterte disse for sitt dansk-norske publikum når han satte sammen universelle prinsipper og lokale tradisjoner for å komme frem til sitt eget bilde av en «naturlig» orden for det dansk-norske kongeriket.

Drøftelsene og konklusjonene i avhandlingen bygger på en systematisk sammen­ligning mellom Holbergs lærebok og andre skrifter om samme emne som Holberg brukte som kildemateriale. Sentrale kilder for Holberg var naturrettsfilosofene Grotius, Thomasius og Pufendorf.

Den sentrale erkjennelsen er at Holbergs lærebok i langt større grad enn tidligere antatt representerer et originalt bidrag til dansk-norsk rettstenking på første del av 1800-tallet.

Det originale ligger imidlertid ikke i at Holberg introduserte nye eller radikale opplysningsidéer, men snarere at han etablerte det terminologiske fundamentet for en offentlig diskurs som påvirket mer enn bare det akademiske miljøet i København. Han preget terminologien på en rekke emner relatert til sentrale problemstillinger som skulle vise seg å bli relevante ved utviklingen av dagens borger- og menneskerettigheter. Slik la han til rette for de intellektuelle og terminologiske premissene som andre forskere senere har bygget på.

Personalia:

Sören Koch er født 15. mai 1975. Han er tysk statsborger og har fått sin juridiske utdanning ved universitetene i Konstanz og München og arbeidet deretter som advokat i Flensburg. I 2009 tok han doktorgraden ved det juridiske fakultet i Münster. Samme år kom han til Norge og ble ansatt som forsker ved Det juridiske fakultet i Bergen. Fra 2010 har Koch vært ansatt som stipendiat før han fikk stilling som førsteamanuensis i rettsvitenskap i 2013.