Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Å oppdage molekyler med datamaskiner

Marco Foscato disputerer mandag 5. oktober 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”A method for automated de novo design of functional transition-metal compounds”.

Kjemikere har i alle år jaktet på nye og nyttige molekyler, slik som legemidler. Selv om mange kjemiske forbindelser kan utvinnes fra planter eller andre organismer, kan noen bare lages kunstig. Dessverre er kostnadene og miljøpåvirkningene som følger av å isolere naturlig forekommende molekyler, eller syntetisere nye forbindelser, ofte så store at det begrenser utviklingen av nye legemidler eller andre ønskede forbindelser. Foscato har redusert dette problemet ved å utvikle nye metoder som forenkler og effektiviserer jakten på slike nye og nyttige molekyler.

Våre dagers datamaskiner er kraftige nok til at mange molekyler kan undersøkes ved hjelp av beregninger, det vil si at det kun er nødvendig å syntetisere og teste et fåtall av de mest lovende kandidatmolekylene. En slik virtuell, datamaskin-basert jakt på nye molekyler er for lengst tatt i bruk av den farmasøytiske industrien, som benytter automatiserte metoder for å teste virtuelt store antall potensielle legemidler. Imidlertid har slike metoder hittil vært begrenset til nettopp legemidler. Foscatos bidrag består i at han har utviklet svært generelle metoder som ikke er begrenset til bestemte klasser av kjemiske forbindelser. Denne anvendeligheten gjør at de nye metodene kan effektivisere utviklingen av alt fra katalysatorer til komponenter i solceller.

Personalia:
Marco Foscato ble født i 1984 i Italia. Han tok sin mastergrad i kjemi ved University of Trieste i 2010. Siden 2012 har han jobbet med doktorgradsprosjektet i gruppen for Nanomodellering og Teoretisk kjemi ved Universitetet i Bergen.