Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Spansk fonetikk i Belize og Panama

Mauricio Cardona disputerer 2. oktober 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Fonética del español en Belice y del español de Panamá. Análisis lingüístico pluridimensional y comparativo».

Avhandlingen beskriver tre vokalfonemer, /a, e, o/, og tolv konsonantfonemer, /b, d, g, f, s, x, j, tS, n, r, R, R/, i Panama og Belize, og gjør rede for deres geografiske distribusjon. Både den fonetiske beskrivelsen og fonemenes distribusjon presenteres i to flerdimensjonale fonetiske atlas, og inngår i prosjektet ALPAC (Atlas lingüístico pluridimensional de América Central) ledet av professor Miguel Angel Quesada Pacheco ved Universitetet i Bergen. Prosjektet ALPAC har som hovedmål å gi en generell oversikt over den varianten av spansk som snakkes i Mellom-Amerika. Dette gjøres både fra et leksikalsk, morfosyntaktisk og fonetisk perspektiv.

Kandidaten tar i sin avhandling utgangspunkt i opptak av talespråk. De relevante språklydene er så trukket ut, transkribert og ført inn i atlaset på ulike geografiske punkter. Deretter er de blitt analysert mht. hvilket fonetisk/dialektalt fenomen de representerer, altså hvilke dialektale særegenheter som arter seg i ulike geografiske områder. Dette innebærer også frekvensanalyse. Videre sammenligner kandidaten resultatene i de to atlasene.

Et av de mest relevante funnene i avhandlingen er at det finnes dramatiske uttaleforskjeller mellom disse to landene. Selv om begge land deler det geografiske karibiske området, viser atlasene at Belize har mer til felles med andre områder, som for eksempel Andes regionen, enn med Panama og andre karibiske land. Trekk ved spansken i Belize antyder at det foregår en pågående, unik utvikling av en særegen variant. Det er en variant som vokser frem uregulert, og er en blanding av forskjellige dialekter som blir bragt inn i landet med de ulike immigrantgruppene fra flere regioner i Mellom-Amerika.

Personalia:

Mauricio Cardona er født i 1975 og oppvokst i Medellín, Colombia. Han har vært kvotestudent og -stipendiat ved Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen siden 2004.