Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Naturlige lekkasjer gjennom sjøbunnen på Svalbard

Srikumar Roy disputerer fredag 6. november 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med sin avhandling: “Geological controls on fluid flow and seepage in western Svalbard fjords”.

Srikumar Roy har undersøkt sjøbunnen i Isfjorden, det største fjordsystemet på Svalbard. Han har kartlagt områder med indikasjoner på naturlig lekkasje av gass og væske gjennom sjøbunnen. Forskningen hans har bidratt til å en forståelse av hvilke geologiske forhold som bestemmer hvordan lekkasjeprosessene foregår i de arktiske fjordene. Denne avhandlingen representerer et bidrag innen fagfeltet marin geologi og geofysikk.

Roy beskriver de karakteristiske morfologiske og geofysiske indikasjonene på lekkasje under og gjennom sjøbunnen. Væskene som lekker gjennom sjøbunnen (porevann og gass) blir beskrevet sammen med informasjon om sjøbunnens struktur, stratigrafi og litologi. Analysen av geologiske og geofysiske data indikerer at deformasjon av grunnen spiller en viktig rolle i bevegelsen av væske og /eller gass. Fordelingen av gass i marine sedimenter, lekkasje gjennom sjøbunnen og dannelsen av runde groper (pockmarks) er også beskrevet.

Srikumar Roy har kartlagt pockmark-gropene i sjøbunnen og diverse undersjøiske terrengformasjoner ved hjelp av høyoppløselige batymetriske data fra Isfjorden. Pockmark-gropene forekommer tettest i områder med bergarter av Jura-Kritt og av Trias-Jura. Sammenhengen mellom pockmark-groper og undersjøiske utrasinger er analysert. Roy har også identifisert formasjoner under sjøbunnen av Grønfjorden, indre Isfjorden og Nordfjorden, der det kan være forekomst av gass i de marine sedimentene. Karakterisering av naturlig lekkasje er relevant for Longyearbyen sin CO2-lab, før eventuell CO2 injiseres i grunnen.

Roys forskning bidrar også til det pågående prosjektet “Hydrocarbon Seeps and Potential Source Rocks of the Northern Barents Sea” som UNIS utfører med midler fra ConocoPhillips og Lundin Petroleum, i programmet: «High North Research Program».

Personalia:

Srikumar Roy ble født i 1984 i Midnapur, West Bengal, India. Han oppnådde graden ‘Integrated BSc & MSc’ i ‘Exploration Geophysics’ ved ‘Indian Institute of Technology’, Kharagpur, India.Etter dette fullførte han ‘IDEA League Joint MS’ i anvendt geofysikk (Applied Geophysics) ved ETH Zurich (Sveits), TU Delft (Nederland) og RWTH Aachen (Tyskland). I 2011 startet han sitt ph.d.-studium ved UNIS og Universitetet i Bergen.