Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Hvor kommer PD-virus fra, og hvordan endrer det seg?

Marius André de Feijter Karlsen disputerer onsdag 28. november for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Salmonid alphavirus subtype 3. Characterization by phylogenetics and reverse genetics".

Pancreas Disease (PD) er en tapsbringende virus-sykdom i oppdrett av laksefisk i Europa. I denne avhandlingen har evolusjonen til PD-viruset blitt datert.

Analysen viser at viruset kom inn i norsk oppdrett fra et foreløpig ukjent vilt reservoir på 80-tallet, og har siden sirkulert blant oppdrettsfisk, hovedsaklig på Vestlandet. Det er sannsynlig at smitte skjer både via vannkontakt og gjennom transport av fisk eller materiell knyttet til den biologiske driften av anleggene. Uavhengige introduksjoner fra villfisk til oppdrettsfisk har skjedd ved minst seks anledninger rundt De britiske øyer og Norge, men er trolig ikke en vanlig smittekilde for nye utbrudd i norske oppdrettsanlegg. Viruset endrer seg genetisk med en hastighet som ligner på den man finner hos beslektede virus som infiserer pattedyr og fugl.

Et system for genetisk manipulasjon av det Norske PD-viruset har blitt utviklet, og har blitt brukt til å studere effekten av slike mutasjoner på virusets egenskaper. Mutasjoner som påvirker virusets evne til å replikere sitt arvestoff og spre seg i fiskeceller, har blitt identifisert. En mutasjon på overflaten av virus-partikkelen har inntruffet etter at viruset hoppet over fra det ville reservoiret og til oppdrettsfisk. Denne mutasjonen påvirker virusets evne til å infisere celler, og er assosiert med raskere smittespredning. Avhandlingen gir ny innsikt i sykdommens opprinnelse og epidemiologi, og systemene som er laget for genetisk modifisering av virus kan blant annet benyttes til utvikling av levende virus-vaksiner til fisk.

Personalia:

Marius André de Feijter Karlsen er 34 år, og er født og oppvokst i Narvik. Han ble utdannet Fiskehelsebiolog ved Universitetet i Bergen i 2005, hvor han fortsatte å jobbe som forskningsassistent og stipendiat fram til 2011. Han jobber nå for legemiddelselskapet PHARMAQ AS. Hovedveileder for doktorgradsarbeidet har vært Professor Are Nylund ved Universitetet i Bergen, mens biveileder har vært professor Espen Rimstad ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet.