Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Didaktisk forhandling i språkundervisning i Kamerun

Blandine Tamelo Tindo disputerer fredag 27. november 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «La négociation didactique en classe de langue. Étude sur l’activité de médiation de l’enseignant et l’activité cognitive de l’apprenant au Cameroun».

Avhandlingen analyserer språklig interaksjon mellom lærer og elever i språkundervisning i videregående skole i Kamerun, med et særlig fokus på didaktisk forhandling. Arbeidet har sosio-konstruktivistisk teori som sitt viktigste rammeverk, men trekker også inn diskursanalyse fra Genèveskolen rundt Eddy Roulet.

Didaktisk forhandling er en definert prosess hvor lærer og elev påvirker hverandre gjennom ulike aktiviteter. Det viktige er å gi tilstrekkelig rom for elevens egen utvikling av kunnskap. Et utgangspunkt er at kamerunsk skole er i en krisesituasjon hvor elever mislykkes og faller fra. Målet med avhandlingen, i hovedsak av kvalitativ og etnografisk art, er å analysere måten undervisningen gjennomføres på, gjennom et materiale med seks undervisningsøkter i fransk.

Analysen viser at læreren tar i bruk ulike metoder som hjelp til elevens egen refleksjon, spørsmål og svar/reaksjon av ulik art, men det gis lite rom for eleven til å utvikle egen læring. Enkelte elever greier imidlertid å skape og opprettholde en viss «spenning» som er nødvendig for å lykkes i didaktisk forhandling. Likevel får man et bilde av at de fleste elevene kun følger lærerens tenkning, uten selv å delta aktivt. Dette indikerer lite samsvar mellom offisielle dokumenter og mål og det som faktisk skjer i klasserommet. Læreren beslaglegger det meste av tiden. I avhandlingen pekes dette på som en av flere grunner til utdanningskrisen.

Observasjonene er tolket i lys av lærerens interne og eksterne begrensninger, den sosio-antropologiske situasjonen i Kamerun, som særlig høyt antall elever med ulik sosio-kulturell bakgrunn i klassen, og afrikansk utdanningsfilosofi. Problemer med å gjennomføre en sosio-konstruktivistisk tilnærming i kamerunske skoleklasser og mulige løsninger blir også drøftet.

Personalia:

Blandine Tamelo Tindo er født i 1981 og er oppvokst i Kamerun. Hun innehar eksamenen DIPES II (Diplôme des professeurs d’enseignement secondaire 2e grade) fra École normale supérieure de Yaoundé 1. Hun ble i 2012 tatt opp på ph.d.-programmet ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Bergen. Veiledere har vært professor Kjersti Fløttum og førsteamanuensis emerita Turid Trebbi.