Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Låneord fra språket muisca som brukes i spansk i Colombia

Diana Andrea Giraldo Gallego disputerer fredag 27. november 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Préstamos muiscas. La huella lingüística del muisca en el español».

Muisca var et av språkene som ble snakket i Colombia. Muisca og spansk kom først i kontakt i 1537. Språket muisca døde ut i det 18. århundre. Kandidaten registrerer i sin doktoravhandling låneord fra muisca som brukes i spansk i Colombia i dag.

For å samle inn data ble 268 personer intervjuet i over 100 små landsbyer i fylkene Boyacá, Cundinamarca og Santander i Colombia. Disse stedene ligger i det gamle muisca-territoriet. Analysen av intervjuene viste at 154 låneord fra muisca fremdeles blir brukt i spansk i Colombia. Disse låneordene ble organisert i en ordliste.

Låneordene hadde også forskjellig uttale avhengig av geografisk beliggenhet, som f.eks chisacá ~ risacá som er den samme planten (Acmella ciliata). Dette er karakteristisk for muisca-dialekten.

Det ble også identifisert endinger som ble brukt i muisca til å klassifisere planter og dyr: -ca for navn på urter: fica, guasca; -que for navn på trær: chuque, gaque; -quín og -guín for lange og sylinder lignende objekter som stammen på trær: abaquín, oguín; -uba og -upa for runde objekter: curuba, gulupa; -guy og -cua for navn på dyr: babaguy, burcua.

Kandidaten dokumenterer at mesteparten av låneord relateres til jordbruk (53 prosent) og dyr (17 prosent). De resterende låneordene var relatert til klær, mat, kropp, familie og hjem.

Personalia:

Diana Andrea Giraldo Gallego er født i 1980 og vokste opp i Medellín, Colombia. Hun er Master i spansk språk og latinamerikastudier fra Universitetet i Bergen (2011). Hun har vært stipendiat ved Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen siden 2011.