Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Et alternativt perspektiv på forkastninger

Dongfang Qu disputerer torsdag 26. november 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ''Explicit modeling of fault zone properties".

Forkastninger er vanlige i olje- og gassfelt. Forkastningsprosessen endrer strukturen og de petrofysiske egenskapene i en sone rundt forkastningsplanet. Slike deformasjonssoner kan spille en viktig rolle under migrering av hydrokarboner fra kilde til reservoar over geologisk tid. Det påvirker også reservoarytelse under produksjon av hydrokarboner.

Oljeindustrien bruker rutinemessig datamodeller av underjordiske reservoarer og væskestrøm-simuleringer for å forutsi produksjonsprosessen og få et bedre beslutningsgrunnlag for drift og utbygging. Derfor er det viktig at forkastningsrelaterte deformasjoner er korrekt representert i slike modeller.

Nåværende modelleringsmetoder håndterer forkastninger stort sett som 2D-flater. Å overse de tredimensjonale aspektene i forkastningssoner forenkler modellbygging og holder modellberegningstider nede. Ulempen er at de resulterende modellene ikke kan utføre prediktive beregninger av fluidstrømning i forkastningssonen, til tross for at dette i betydelig grad kan påvirke produksjonsoppførsel.

En bieffekt av denne praksisen har vært at den effektivt har hindret arbeidet med å studere og forstå virkningen av forkastningssone arkitekturer på reservoarskala ettersom metoden ikke tillater ikke eksplisitt gjengivelse av forkastningssone arkitekturer.

Dongfang Qu har utviklet og forbedret flere teknikker som muliggjør eksplisitt modellering av forkastningssonearkitektur og egenskaper i reservoarmodeller. Hun har anvendt disse teknikkene for å studere hvordan typiske forkastningssonearkitekturer i sandstein påvirker væskestrømning, og etablerte kvalifikasjonskriterier for bruk av metodene i felt-skala reservoarmodeller.

Personalia:
Dongfang Qu (1986) er født i Kina. Qu fullførte en mastergrad ved Kina University of Petroleum, Beijing i 2010. I 2011 begynte hun på forskerutdanningen ved Institutt for geovitenskap, UiB, og UniResearch CIPR, finansiert av China Scholarship Council (CSC).