Nye doktorgrader
ny doktorgrad

Nye metoder for å regulere dopaminnivå i hjernen

Magnus Hole disputerer mandag 7. desember 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «A study of Structure-Function-Stability Relationships in Tyrosine Hydroxylase».

Tyrosin hydroksylase (TH) er et protein som finnes i hjernen, og som er viktig for syntesen av signalstoffene dopamin, noradrenalin og adrenalin. Disse signalstoffene spiller en avgjørende rolle i følelsesspekteret vårt, i tillegg til å styre bevegelser.

Mutasjoner i genet som koder for TH er årsaken til en sjelden, men alvorlig, sykdom som fører til TH-mangel.

I sin studie modifiserte Hole TH-genet i en mus som tilsvarer den vanligste mutasjonen som gir TH-mangel. I mus som har denne mutasjonen er TH-enzymet mindre aktivt og mindre stabilt enn hos friske mus. Dette førte til at musen manglet dopamin og etter hvert fikk sviktende motoriske evner.

Denne musen var det første dyremodellsystemet for sykdommen i mennesker, og kan videre brukes for å teste ut ulike behandligsmåter for TH-mangel.

Videre søkte Hole etter kjemiske forbindelser som kunne binde til, og forlenge, levetiden til TH. Forbindelser som har denne egenskapen går under betegnelsen farmakologiske chaperoner. Disse kan benyttes i behandlingen av tilstander der proteiner har redusert stabilitet, for eksempel på grunn av en mutasjon.

Et farmakologisk chaperon for TH kan være en mulig behandling av TH-mangel. Hole fant tre ulike farmakologiske chaperoner som stabiliserte TH og økte aktiviteten av enzymet i celler.

Disse farmakologiske chaperonene kan nå testes i dyremodellen vi har utviklet, for å undersøke om de motvirker at musene utvikler sviktende motoriske evner.

Personalia:
Magnus Hole (f. 1986) kommer fra Åndalsnes i Møre og Romsdal. Han fullførte en mastergrad i farmasi ved UiB i 2012 og har i perioden 2012-2015 vært stipendiat ved Institutt for Biomedisin, finansiert av Norsk Forskningsråd. Hovedveileder har vært professor Knut Teigen, med professor Aurora Martinez som biveileder.