Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Uetisk misjon og politisk buddhisme på Sri Lanka

Michael Ivan Hertzberg disputerer fredag 26. februar 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: The Anti-Conversion Bill: Political Buddhism, ‘Unethical Conversions’ and Religious Freedom in Sri Lanka.

Avhandlingen setter søkelyset på et lovforslag på Sri Lanka i 2004, hvor et nytt politisk parti Jathika Hela Urumaya, bestående utelukkende av buddhistiske munker, foreslo å regulere uetisk misjon på øyen. Buddhistene hevdet at flere kristne, især evangeliske grupper, brukte uetiske midler i sin misjonsvirksomhet, som tilbud om økonomisk bistand, jobbtilbud og andre former for gavegivning. De fleste kristne tok avstand fra anklagene, og mente dette var et marginalt fenomen. Likevel viser lovforslaget – anti-konverteringsloven – et dilemma i hvordan vi skal forstå religionsfrihet når det kommer til misjon. Hvordan kan vi trekke en grense mellom legitime og illegitime virkemidler for misjon?

En gjennomgang av den politiske prosessen rundt lovforslaget viste at verken buddhister eller kristne var interessert i å diskutere denne grensen. Begge sider hevdet kun at deres egen religionsfrihet var truet. Nasjonalistiske buddhister så på angrep og hærverk på kirker som lokalbefolkningens spontane motstand mot grenseoverskridende misjonærer. Evangeliske kristne, derimot, argumenterte at voldelige aksjoner og lovforslaget var to deler av en større plan for diskriminering av kristne på Sri Lanka.  Gjennom grundig dokumentasjon av suspekte hendelser fra evangeliske kristne fikk lovforslaget internasjonal motstand, og ble aldri realitetsbehandlet i parlamentet.

Lignende lovforslag har blitt foreslått og vedtatt i flere andre land, ikke minst i India. På samme måte som man i vesten finner motstand mot innvandring, finner man i flere land, spesielt i Sør-Asia, motstand mot misjon og konvertering. Dersom det internasjonale samfunnet ikke evner å vise sensitivitet for de problematiske aspektene ved misjon – for eksempel under krig, kriser og katastrofer – vil misjonskritiske og nasjonalistiske bevegelser ha en fruktbar grobunn for større oppslutning i utviklingsland.

Personalia:

Michael Ivan Hertzberg (f. 1983) kommer fra Bergen og har en mastergrad i religionsvitenskap fra Universitetet i Bergen. Han ble ansatt som stipendiat på Chr. Michelsen Institutt i 2011 på FRIPRO-prosjektet «Regulating Religion: Secularism and Religious Freedom in the Global Era» under Dr. Polit. Kari Telle.