Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Lærerholdninger og praksis til en praktisk tilnærming etter Kunnskapsløftet (K06)

Xavier Llovet Vilà disputerer tirsdag 10. mai for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Language Teacher Cognition and Practice about a Practical Approach:
the Teaching of Speaking in the Spanish as a Foreign Language Classroom in Norwegian Lower Secondary Schools”.

Gjennom utdanningsreformen Kunnskapsløftet (2006) i Norge ble det foreslått at undervisning i 2. fremmedspråk burde ha en praktisk tilnærming. Denne studien undersøker hvordan den intenderte kommunikativt orienterte reformen i norske ungdomsskoler er implementert i det spanske fremmedspråksklasserommet. Mer spesifikt tar studien sikte på å undersøke hvordan lærerholdninger til en praktisk tilnærming former utviklingen av muntlige ferdigheter, med særlig oppmerksomhet på rollen kontekstuelle faktorer som læreplanen og undervisningsmateriell spiller.

Ved hjelp av en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder, ble sju lærere i spansk som fremmedspråk i åttende klasse intervjuet og senere observert i løpet av en toukers periode. Klasseromsobservasjoner, lærerintervjuer og undervisningsmateriell ble brukt for å undersøke gjennomføringen av en praktisk tilnærming i muntlige aktiviteter.

Resultatene viser en implementeringsløft mellom intensjonene i læreplanen og den observerte undervisningen. Når lærerne artikulerte grunnlaget for undervisningen, ga de bevis på at den måten deres tidligere oppfatninger om språk, undervisning og læring fra skolegang og profesjonelle undervisningsopplevelser, sterkt påvirket i hvilken grad de implementerte en praktisk tilnærming. I tillegg har ikke kontekstuelle faktorer som læreplanen og undervisningsmateriell noen relevant innvirkning på den observerte undervisningspraksisen. Dette arbeidet understreker behovet (1) for å revurdere utformingen av lærerutdanningsprogrammer ved universiteter og høyskoler, (2) for å gi utviklingsmuligheter til lærere for etter- og videreutdanning, og (3) for å avklare både definisjonen og operasjonaliseringen av en praktisk tilnærming dersom Kunnskapsløftet forsøker å få til endring og forbedring.

Personalia:

Xavier Llovet Vilà (f. 1977) har Master i utdanning av lærere i spansk som fremmedspråk fra Universitat de Barcelona (2005), og er nylig ansatt som førstelektor ved Columbia University i New York.