Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Lavinntektslands plikt til å bidra til global helserettferdighet

John Barugahare disputerer 20.5.2016 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Can Resource-Poor Countries Bear any Obligations for Global Distributive Justice? A Reflection on the Distribution of Global Health Opportunities.

Denne avhandlingen tar opp et lite diskutert spørsmål: har lavinntektsland selv noe ansvar for global fordelingsrettferdighet, spesielt i forhold til rettferdig fordeling av helsegoder? Utgangspunktet for avhandlingen er at i dagens diskusjon om global fordelingsrettferdighet blir lavinntektsland utelukkende sett som offere istedenfor aktører som har ansvar for å oppfylle strenge krav i en global sammenheng.  Hovedargumentene og anbefalingene er at to nøkkelkrav må bli tatt alvorlig i forhold til global fordelingsrettferdighet.

Disse to krav blir foreslått i lys av definisjonen av «global fordelingsrettferdighet» som blir brukt i dette arbeidet: En garanti til alle individer globalt for et minimum nivå av goder og tjenester og et ansvar for å sikre at byrden for å garantere et slikt minimum nivå blir rettferdig fordelt mellom alle som er involvert.  Derfor blir det første krav en rettferdig fordeling av kostnader og byrde mellom høyinntektsland og lavinntektsland. Nødvendigheten av dette krav blir begrunnet med at rettferdighet oppfylles ved en proporsjonal fordeling av byrder. Det andre krav følger av det første: For å oppnå en rettferdig fordeling av byrde (mellom lavinntektsland og høyinntektsland) så må vi ta samme hensyn til forpliktelser for myndigheter i høyinntektsland og lavinntektsland. Til nå har forpliktelsene for den siste gruppen ikke vært definert klart og lagt vekt på. Forpliktelsene for begge grupper må være komplementære.

Første kapittel av avhandlingen gir bakgrunnen ved å analyse de forskjellige teorier om global rettferdighet, spesielt spesifikke transnasjonale krav til global fordelingsrettferdighet.  Dette kapittelet viser at kravene til lavinntektsland for det mest har vært ignorert i den internasjonale diskusjon. Kapittel to viser at til tross for bred enighet om lands forpliktelser for fordelingsrettferdighet så er disse i stor grad blitt ignorert. Kapittelet prøver å analysere hvorfor dette er tilfellet, og avslutter med anbefalinger om hvordan en kan forbedre oppfyllelsen av forpliktelsene.  Det tredje kapittel diskuterer de generelle forpliktelser lavinntektsland har for å oppnå global rettferdighet. Fjerde kapittel tar opp de spesifikke forpliktelser lavinntektsland har for å sikre rettferdighet i global helse, spesielt hva som bør ses på som minimum finansiering av helsetjenester.

Personalia:

John Barugahare kommer fra Uganda. Han tok mastergrad i filosofi ved Universitetet i Bergen. Doktorgradsarbeidet startet i 2012. Han er nå fast ansatt ved Filosofisk institutt ved Makerere universitetet i Kampala.