Nye doktorgrader

Er HbA1c nyttig i diabetesbehandlingen?

Siri Carlsen disputerer 8.juni 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «The use of HbA1c as a quality indicator in diabetes care – analytical and clinical aspects»

Diabetes mellitus er kjennetegnet ved høyt blodsukker og økt risiko for utvikling av skader i øyne, nyre, nervesystemet og hjerte-/karsystemet. Glykert hemoglobin, HbA1c, forteller om gjennomsnittlig blodsukkernivå (langtidsblodsukker) de siste 8-12 ukene. HbA1c har en viktig rolle i oppfølgingen av diabetespasienter. Mengde HbA1c kan forutsi risikoen for utvikling av skader som oppstår etter lang tid med diabetes, og prøven brukes til å kontrollere pasienter med diabetes og justere behandlingen hos den enkelte. HbA1c brukes også til å stille diagnosen diabetes. I tillegg er HbA1c viktig når kvaliteten på diabetesbehandlingen vurderes.

I avhandlingen er ulike sider ved bruken av HbA1c i diabetesbehandlingen studert. Det er vist at endringer i HbA1c mengde hos den enkelte diabetespasient i liten grad skyldes tilfeldige svingninger. I avhandlingen er det også sett på om det som fremstår som ulik kvalitet på diabetesbehandlingen når sykehus og legekontor sammenlignes («benchmarking»), kan skyldes unøyaktighet i HbA1c analysen, f.eks feilaktig høy verdi for HbA1c. Carlsen viser at HbA1c svarene fra laboratoriene stort sett er tilstrekkelig nøyaktige til å gi et riktig bilde av kvaliteten på behandlingen, men at resultatene av benchmarking alltid må tolkes i lys av kvaliteten på analysen. Avhandlingen kartlegger også endring i blodsukkerkontroll uttrykt ved HbA1c hos norske pasienter med type 1 diabetes fra ungdomsår til ung voksen alder (14-30 år). Tenåringsjenter har høyere HbA1c enn gutter, og urovekkende mange ungdommer i slutten av tenårene har høy verdi for HbA1c. Dette øker risikoen for senkomplikasjoner. Det er viktig å vurdere om organiseringen av diabetesomsorgen kan gjøres bedre for denne aldersgruppen.

Personalia

Siri Carlsen (f. 1971) tok medisinsk embetseksamen i Bergen i 1997. Hun er spesialist i endokrinologi, og jobber som overlege ved endokrinologisk seksjon på medisinsk avdeling ved Stavanger universitetssjukehus. Doktorgradsarbeidet utgår fra Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen. Hovedveileder er professor Sverre Sandberg, og medveiledere ph.d. Torild Skrivarhaug og professor Lasse Gøransson.