Nye doktorgrader

Hvorfor varierer sykehjem i tilnærminger til beboere?

Gudmund Ågotnes disputerer 10. juni 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "The Institutional Practice - Dynamics of practice at nursing homes: An ethnographic study of variation in hospitalization amidst uncertainty and continuity".

Innenfor nasjonal og internasjonal forskning hersker det bred enighet om at sykehusinnleggelse for mange eldre sykehjemsbeboere er en belastning: for mange fører innleggelse på sykehus til en forverring av funksjonsevne. Samtidig varierer sykehjem i Norge betydelig når det gjelder innleggelseshyppighet til sykehus, også innenfor mindre geografiske områder. En slik lokal variasjon fremstår som paradoksal, også tatt i betraktning den relativt homogene beboersammensetningen og et felles, offentlig rammeverk.

Avhandlingen søker å undersøke variasjon sykehjem imellom, med særlig fokus på organisatoriske forhold og ansattes praktikk. Det argumenteres for at variasjon er muliggjort som følge av lite anvendbare lover og retningslinjer, høyt arbeidspress, relativ lav bemanning og en beboergruppe som både er svært sårbare og varierte. Disse elementene fører til det som blir beskrevet som en «fundamental usikkerhet» for pleiere ved sykehjem. Pleierne ved sykehjem forholder seg til denne usikkerheten ved å skape egne praktikkregimer: regimer som er delte, som er lokale og som i høy grad er implisitte. Slike regimer, kalt «den institusjonelle praktikk», er ikke offisielle, men tilegnes gjennom handlinger – gjennom det å utøve sammen med andre.

På denne måten kan variasjon ses på som en forståelig konsekvens av premissene: pleiere handler utfra egne, kollektive erfaringer og kunnskaper, formet lokalt på sykehjemmet eller til og med avdelingen. Videre vil «den institusjonelle praktikk» i høy grad påvirke beslutninger om sykehusinnleggelse for ansatte, kombinert med andre vesentlige faktorer - i særlig grad legedekning, samarbeid mellom pleiere og leger, og involvering av og samarbeid med pårørende. Disse faktorene varierer betydelig sykehjem i mellom - som den «institusjonelle praktikk» - og påvirker variasjoner i avgjørelser rundt sykehusinnleggelse.

Personalia

Gudmund Ågotnes er utdannet sosialantropolog med master fra Universitetet i Bergen fra 2005. I perioden 2005-2008 var han ansatt ved Institutt for Sosialantropologi, Universitetet i Bergen. Fra 2008 til 2011 var Ågotnes ansatt i Utekontakten i Bergen, Bergen Kommune. Siden 2011 har Ågotnes vært ansatt som stipendiat og forsker ved Senter for Omsorgsforskning Vest, Høgskolen i Bergen, og har i samme periode vært tilknyttet forskningsgruppen Praxeologi ved Universitetet i Bergen.