Nye doktorgrader

Om regulering av tann- og skallebasisutvikling

Rajib Chaulagain disputerer 17. juni for Ph.D. -graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "FGF signaling in tooth and cranial base development".

Tennene og skallebasis er viktige hårdvevstrukturer i hodet. Tennene trenges til tygging av mat, og skallebasis beskytter hjernen. I tillegg medvirker utvikling av begge strukturene til dannelse og vekstmønster av under- og overkjevene, som videre bidrar til formen av ansiktet. Selv om den endelige formen, størrelsen og funksjonen til tennene og skallebasis er forskjellige, er et betydelig antall av proteinene, som regulerer utvikling av disse organene de samme.

Chaulagain har i sin avhandling forsket på utvikling av karforsyning og uttrykk av spesifikke medlemmer i en fibroblast vekstfaktor-familie i mus-tannanlegg. Han studerte i tillegg uttrykk av reseptorer til den samme vekstfaktor-familien i utvikling av mus-skallebasis og dessuten funksjon av en av disse reseptorene i skallebasisutvikling ved hjelp av en genmodifisert museart.

Chaulagains forskningsresultater har avdekket at vandring av blodkarene til tannanlegget følger ulike faser i tannutviklingen og er nøyaktig styrt. I tillegg viser hans resultater at uttrykk av de utvalgte fibroblast vekstfaktorene varierer i tid og sted under tannutviklingen og foreslår viktige funksjoner i tannutviklingen. Dessuten avslørte hans resultater at det utvalgte reseptor proteinet har mindre rolle i skallebasis-utvikling, og at årsaken kan være at andre reseptorer i samme familien, som er uttrykt i utviklet skallebasis, kan kompensere for mangelen på dette proteinet.

Personalia:

Rajib Chaulagain er født i 1978 i Nepal og er utdannet tannlege ved People's Dental College and Hospital, Kathmandu, Nepal (2004). Han har vært stipendiat i Kraniofacial utviklingsbiologi gruppe ved Institutt for Biomedisin ved Universitetet i Bergen. Doktorgradsavhandlingen er et samarbeid mellom Institutt for Biomedisin og Senter for Internasjonal Helse.