Nye doktorgrader

Hvordan deformeres bergarter over salt?

Anette Broch Mathisen Tvedt disputerer 22.06.2016 for ph.d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ” The Geometry and Evolution of Supra-Salt Normal Fault Arrays”.

Desto mer salt en bergart består av, desto mer mobil og bevegelig blir den, og den er nokså ulik alle de andre bergartene som vi tråkker på hver dag. Den beveger seg hurtigere og smidigere, og reagerer derfor kjapt om den blir utsatt for stress. Dette gjør at saltet kan ha stor påvirkning på deformasjonen av de overliggende bergartene, og denne deformasjonen kan være veldig kompleks.

Motivasjonen med denne doktorgraden har vært å øke kunnskapen om forkastninger (bruddflater i fjell) over salt og hvordan saltet påvirker deformasjonsstilen og utviklingen av disse. I sin avhandling har Tvedt karakterisert forkastningsvekst over salt i Egersundbassenget i Nordsjøen og Santosbassenget, utenfor Brasil. Tvedt viser gjennom hennes arbeide hvordan en rekke kvalitative og kvantitative analyser av forkastninger over salt for få en bedre forståelse av forkastningenes utvikling, kan brukes til å spore saltets bevegelse. Slike detaljerte studier som viser hvordan salt-relaterte forkastningssystemer utvikler seg i 4 dimensjoner (rom og tid) har stort sett blitt studert ved hjelp av fysiske modeller, mens det har vært mangelvare på naturlige eksempler. Resultatene fra disse studiene viser naturlige eksempler på hvordan salt som har beveget seg gjennom flere faser har påvirket forkastningsvekst.

Arbeidet har gitt ny og viktig kunnskap som kan gi en bedre forståelse av forkastningsutvikling relatert til saltbevegelse. Kunnskap om den dynamiske deformasjonen over saltet, har implikasjoner for prediksjon av den 4-dimensjonale bevegelsen av saltet, og kan dermed gi oss en bedre forståelse av utviklingen av sedimentære bassenger der salt er tilstede. Forståelsen av deformasjonen over saltet kan også være viktig i forhold til leting og produksjon av hydrokarboner (f.eks. felledannelse og reservoarutbredelse).

Personalia:

Anette Broch Mathisen Tvedt (født 1985) er oppvokst på Nattlandsfjellet i Bergen. Hun hun fullførte sin mastergrad i geologi i 2011 ved Universitetet i Bergen. I 2011 ble hun ansatt som stipendiat ved Uni Research CIPR og Institutt for Geovitenskap ved Universitetet i Bergen. Hovedveileder for doktorgradsarbeidet har vært Prof. Atle Rotevatn, med Prof. Haakon Fossen, Prof. Rob Gawthorpe og Prof. Christopher A-L. Jackson som medveiledere. I dag jobber hun som explorationist i Petrolia Norway.