Nye doktorgrader

Hva skjuler seg i Sognefjorden

Julia Endresen Storesund disputerer fredag 17. juni 2016 for ph.d graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Bacterial, archaeal and viral community structure in a deep Norwegian fjord.»

Norske fjorder er et karakteristisk trekk for Norges geografi, likevel vet vi lite om hva som skjuler seg av liv i dypet av fjordene våre, spesielt med tanke på de aller minste livsformene, mikroorganismene. Mikroorganismer (mikroalger, bakterier, arker og virus) utgjør mer enn 90 % av biomassen og den genetiske diversiteten i det marine miljø. De står også for brorparten av økosystemfunksjonene i havet.

Storesund presenterer i sin avhandling ny informasjon om hvordan fysiske og kjemiske prosesser påvirker den mikrobielle samfunnsstrukturen i en av verdens lengste og dypeste fjorder – Sognefjorden. Studiet indikerer at det mikrobielle samfunnet i Sognefjorden er sterkt påvirket av sesongvariasjoner, ferskvannsavrenning fra land, og av vannutveksling med kyststrømmen. Samfunnsstruktur og diversitet viste store endringer i forbindelse med dypvannsutskifting, men vendte raskt tilbake til tidligere forhold. Videre viste resultatene at sterk strømføring og stratifisering i forbindelse med høy ferskvannsavrenning fører til økt transport av mikroorganismer ut av fjorden.

Selv om mikroorganismene er de minste organismene i dette økosystemet, spiller de en avgjørende rolle i marine biokjemiske prosesser. Alle endringer som foregår i det mikrobielle samfunnet forplanter seg oppover i næringsnettet, og påvirker dermed både matproduksjon og omsetning av næringsstoffer. Det stadig økende presset på marine økosystemer i forbindelse med akvakultur, industri, og globale klimaendringer understreker behovet for en bedre forståelse av det marine mikrobielle samfunnet.

Personalia:

Julia Endresen Storesund er født i 1985 og oppvokst på Torvastad på Karmøy. Hun fullførte sin mastergrad i mikrobiologi ved Universitetet i Bergen i 2009. Doktorgradsarbeidet har blitt gjennomført i forskergruppen Marin Mikrobiologi ved UIB, i tilknytning til forskningsprosektet MINOS (Microbial Network Organisation) finansert av ERC (European Research Council). Veiledere under doktorgradsarbeidet har vært professor Ruth-Anne Sandaa (UiB), professor Lise Øvreås (UiB), professor Tron Frede Thingstad (UIB) og forsker Jessica Ray (Uni Research Miljø).