Hjem
Island Lives, Ocean States

Nyhetsarkiv for Island Lives, Ocean States

I februar 2024 organiserte Universitetet i Bergen og partnere et arrangement om havforvaltning på Norway House i Brussel. Diskusjonene på arrangementet og et påfølgende diskusjonsmøte er nå blitt til en Ocean Futures 2030 Policy Brief, den første i en ny serie.
Den 29. mars 2023 vedtok FNs generalforsamling en resolusjon fra den lille øystaten Vanuatu i Stillehavet for å få en rådgivende mening fra menneskerettighetsdomstolen i Haag om forpliktelsene FNs medlemsstater har for å beskytte nåværende og fremtidige generasjoner i forhold til klimaendringer.
Usikkerhet rundt vann i alle former var hovedtema da de fire fronlinjene for vann ble diskutert på et sidearrangement i regi av Universitetet i Bergen på FNs vannkonferanse i New York 22.-24. mars 2023.
Universitetet i Bergen har produsert en serie om bærekraftig hav for FN. Denne er nå oversatt til FNs seks offisielle språk og når ut til nær tre milliarder mennesker som har ett av disse språkene som sitt førstespråk.
På årets Our Ocean konferanse gikk diskusjonene høyt om havets rolle for verden. UiB-professor Edvard Hviding var en av svært få forskere til stede og var aktiv deltaker i diskusjoner om Stillehavet betydning for klimaendringene. Men hva vil være det beste tiltaket for å redde havet?
Jusforsker Joanna Siekiera snakket om hav og vitenskapsdiplomati under gjenforeningen av deltakerne fra 2020-utgaven av Warsaw Science Diplomacy School.
På verdens havdag – 8. juni 2021 – ble det unike Norwegian-Pacific PhD Scholarship Programme plukket som ett av de 60 første såkalte Ocean Decade Actions i verden og ett av tre i Norge. Dette i anledning FNs havforskningstiår.
Lørdag 13. november 2021 ble det inngått en intensjonsavtale for å styrke samarbeidet om utdanning og forskning mellom Universitetet i Bergen og mangeårig partner University of the West Indies.
På den tredje Ocean Sustainability Bergen Conference møttes nok en gang forskere, studenter, næringsliv, embetsverk og politikere. I år diskuterte de alt fra beskyttelse av den blå skogen i havet til gruvevirksomhet på havbunnen. Diskusjonene kretset rundt hvordan vi kan oppnå en bærekraftig balanse mellom vern og utvikling av havet.
Økt kunnskap om havet ble et hovedtema da arrangementet «Partnering to educate the ocean science leaders of the future» fant sted under 2021-utgaven av det årlige høynivåmøter i FN.
SDG Bergen Policy Brief-serien er en ny kommunikasjonskanal for å bringe viktig forskning til politikere. Målet er at det skal fattes bedre avgjørelser tuftet på vitenskapelige råd.
SDG Bergen Science Advice har gitt innspill til den nasjonale Bærekraftsplanen for Norge. Innspillene er inspirert av Universitetet i Bergens langvarige vitenskapelige rådgivning mot FN-systemet og målrettede arbeid med 2030-agendaen.
SDG Bergen ble registrert som SDG Action i januar 2018 med sluttdato 1. august 2021. Nå er denne SDG Action blitt fullført tre måneder foran skjema.
SDG Bergen sparket i gang FNs havforskningstiår med en 100 dagers serie på Twitter for å vise interessante eksempler på havforskning og hvordan akademia kan bidra med vitenskapelige råd til beslutningstakere.
“Science is not negotiable, but it can be ignored,” said Professor Edvard Hviding in a debate on transboundary institutions at the S4D4C final networking meeting.
Kan investeringer i kystkultur og beskyttelse og vedlikehold av marine økosystemer bidra til å stimulere den blå økonomien etter koronapandemien? Dette og flere spørsmål ble diskutert i en egen parallellsesjon på Bærekraftskonferansen i Bergen i februar 2021 (SDG Conference Bergen).
Universitetet i Bergen er med på fire prosjekter som mottar støtte fra Worldwide Universities Network sitt Research Development Fund, som fokuserer på globale samfunnsutfordringer knyttet til bærekraftsmålene og 2030-agendaen.
Hvert år presenterer ulike land sine Voluntary National Reviews (VNRs) i FN, for å vise fremdriften i sitt arbeid med 2030-agendaen og bærekraftsmålene. Men hvordan kan vitenskapen bli integrert slik at forskningsbasert kunnskap blir en del av rapporteringsgrunnlaget?

Sider