Aldring i kulturhistorisk perspektiv: Litteratur, medisin, psykologi, juss
film

Prisvinnende film av Soledad Marambio

Med dokumentaren "About my blood: an essay about menopause" har Soledad Marambio laget en nær og personlig film som har høstet gode tilbakemeldinger fra filmfestivaler både i Norge og internasjonalt.

Woman standing outdoors, smiling
Soledad Marambios film er delvis et filmessay og delvis en dokumentar. Det er en utforskning av overgangsalderen og måtene å utforske den på, kunnskapshullene om den, skammen, stillhetene rundt den.

I essayfilmen "About my blood: an essay about menopause" av Soledad Marambio, krysses kropper av mødre, døtre, bestemødre – kvinner anklaget for å være hekser – de krysser hverandre i sitater, intervjuer, opplevelser og spørsmål. Filmen er også en invitasjon til å snakke om kvinnekroppene våre og om hvordan aldring påvirker dem.

Soledad Marambio er litteraturviter, og tidligere postdoktor ved Institutt for fremmedspråk, tilknyttet forskningsprosjektet "Aldring i kulturhistorisk perspektiv". Filmen ble finansiert gjennom dette prosjektet via Forskningsrådets SAMKUL-program.

Om aldring i en kvinnekropp

Soledad Marambio har brukt seg selv, sin familie og venner for å formidle og sette fokus på overgangsalderen. Hun har laget en nær og personlig film som har høstet gode tilbakemeldinger fra filmfestivaler både i Norge og internasjonalt.

Filmen reflekterer over den aldrende kvinnekroppen, over stillhetene og skammen som er knyttet til alderdom og overgangsalder, både biologisk og kulturelt – men også over muligheten for å feire den, og å forvandle den til et sted å møtes.

Dessuten knytter filmen en sammenheng mellom diskriminerende ideer om overgangsalder og synet på eldre og aldrende kvinner under heksejaktene i Europa og etablerer historiske og kulturelle kontinuiteter i samtidsspørsmål.

About my blood fremhever også viktigheten av fellesskap for å utfordre alderisme, sexisme eller annen form for diskriminering.

En UiB-produksjon

Filmen er en produksjon fra Universitetet i Bergen og springer ut fra Marambios forskning og erfaringer.

Chilenske Marambio er forfatter og oversetter, men også poet, noe som skinner gjennom i dokumentarfilmens vakre, poetiske tone og bildebruk. Denne nære og fine dokumentaren omfavner gleder og tap ved aldring.