Strafferettens fortellinger
Debatt

Baneheia-saken. To historier, en sannhet?

Bergen Offentlige Bibliotek inviterer til debatt om Baneheia-saken. Forskere fra prosjektet "Strafferettens fortellinger" deltar i debatten.

Prosjektet Strafferettens fortellinger stiller med både paneldeltaker og ordstyrer når Bergen Offentlige Bibliotek arrangerer debatt om Baneheia-saken 31. januar kl. 19:00.

Fra arrangementsiden på bibliotekets nettsider:

Baneheia-saken. To historier, en sannhet?

"Sommeren 2000 rystet Baneheia-saken hele Norge. Rettssaken som fulgte, preget nyhetsbildet i lang tid. 18 år senere strides enkelte fremdeles om skyldspørsmålet i saken. Journalist og forlagsredaktør Bjørn Olav Jahr har skrevet boken ”Baneheiadrapene. To historier. En Sannhet” og mener at nye analyser av bevis og forhør stiller skyldspørsmålet i et nytt lys. Kritikere mener på sin side at bevissituasjonen er uendret og ferdigbehandlet, og at boken er et overtramp mot hensynet til pårørende i saken. Vi inviterer til en debatt med utganspunkt i boken. Publikum oppfordres til å delta med kommentarer og spørsmål.

I panelet:

Bjørn Olav Jahr - forlagsredaktør, journalist og forfatter.

Frode Helmich Pedersen - forsker i allmenn litteraturvitenskap. Leder for prosjektet Strafferettens fortellinger ved Universitet i Bergen.

Eirin Eikefjord - kommentator i Bergens Tidende og jurist.

Ordstyrer: Espen Ingebrigtsen - postdoktor. Arbeider med prosjektet Strafferettens fortellinger ved Universitet i Bergen."

Lenke til arrangementet på Facebook