Avdeling for samlingsforvaltning
Geologisk materialet

Flytting, dokumentasjon, sanering og ompakking av geologiske samlinger

Universitetsmuseet bevarer en stor mengde geologisk materiale bestående av steiner, geologiske prøver og fossiler fra både inn- og utland. Disse samlingene måtte gjennomgås og pakkes om for å gjøre plass til arkeologiske samlinger i samme magasin.

Geologisk materialet
Gjennomgang av geologisk materialet.
Ruth Murgatroyd, UM

Samlingene ble først flyttet til egnede lokaler for å kunne foreta en fullstendig gjennomgang og ompakking. Dette har gjort at samlingene er enklere å både oppbevare og flytte, og vi har oversikt over alt materiale som befinner seg i samlingene.

Før samlingene ble pakket om og lagret på nytt måtte hver enkelt gjenstand undersøkes, dokumenteres og rengjøres.

Hver enkelt skuff ble fotografert og all informasjon ble lastet opp i Universitetsmuseets database.

Det ble opprettet en saneringsstasjon for å hindre spredning av eventuelle skadelige stoffer. Her ble steinene rengjort for støv, urenheter og eventuelle muggsporer.