Bærekraftskonferansen i Bergen

Nyhetsarkiv for Bærekraftskonferansen i Bergen

– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
Today UiB's strategic area Climate and energy transition invited to a breakfast seminar on greenwashing and life-cycle assessment (LCA) and many students turned up in "Egget" to hear what Professor Grete Rusten and Postdoc Camilla Løhre had to say.
Det var god stemning da 1.440 deltakere fra 110 land møttes digitalt til den femte Bærekraftskonferansen i Bergen (SDG Conference Bergen), 9.-11. februar 2022.
SDG Bergen Policy Brief-serien er en ny kommunikasjonskanal for å bringe viktig forskning til politikere. Målet er at det skal fattes bedre avgjørelser tuftet på vitenskapelige råd.
SDG Bergen ble registrert som SDG Action i januar 2018 med sluttdato 1. august 2021. Nå er denne SDG Action blitt fullført tre måneder foran skjema.
Kan investeringer i kystkultur og beskyttelse og vedlikehold av marine økosystemer bidra til å stimulere den blå økonomien etter koronapandemien? Dette og flere spørsmål ble diskutert i en egen parallellsesjon på Bærekraftskonferansen i Bergen i februar 2021 (SDG Conference Bergen).
Publikum fra over 100 land var tilstede da utenriksminister Ine Eriksen Søreide åpnet den fjerde Bærekraftskonferansen I Bergen. Totalt var det 2.600 publikummere med på konferansen av totalt 3.500 registrerte. På konferansen diskuterte deltakerne hvordan bærekraftsmålene vil bli påvirket av den pågående koronapandemien og økende ulikhet i kjølvannet av denne.
Forskning er fortsatt et felt som er dominert av menn. Med film og debatt skal Dorothy Dankel ta et oppgjør med diskriminering og seksuell trakassering.
Jussforsker Sofie Høgestøl er mest kjent for sin kunnskap om amerikansk politikk. Men hun er minst like opptatt av bærekraftsmålene og gleder seg til å være moderator på den fjerde bærekraftskonferansen i Bergen.
I en unik workshop under SDG Conference Bergen presenterte flere ledende internasjonale forskere sine visjoner for bedre vitenskapelig rådgivning for å styrke politiske avgjørelser.
Tiden for å handle for å nå bærekraftsmålene i 2030-agendaen er overmoden. Dette var det tydelige budskapet fra delegatene da universitets- og høyskolesektoren møttes til den tredje nasjonale Bærekraftskonferansen i Bergen, der debatten om teknologi og partnerskap sto sentralt.
«Action» var nøkkelordet på dette årets SDG Conference Bergen, den nasjonale konferanse for universitets- og høyskolesektoren i Norge. Se konferansen i opptak her!
Kan teknologien løse verdens behov for omstilling? Dette var det sentrale spørsmålet da SDG Bergen inviterte til paneldebatt på Arendalsuka 2019.
I diskusjoner om en bærekraftig utvikling, dukker stadig oftere begreper som vitenskapelig rådgivning, science-policy interface og vitenskapsdiplomati opp. Men hva handler dette om? Vi ba en erfaren forsker på området, Silvio Funtowicz, om en liten innføring.
Dag to av Bærekraftskonferansen 2019 fokuserte på hvordan akademia kan bruke sin kunnskap for å påvirke beslutningstakere, både lokalt og globalt.
Fra å bygge en global studentbevegelse til universitetenes nøkkelrolle for en bærekraftig verden: første dag av Bærekraftskonferansen 2019 viste bredden i det kritiske engasjementet rundt global bærekraft i akademia.

Sider