Senter for krisepsykologi
Global Mental Helse

Gruppeeksamen på tvers av kontinenter

Studenter i Bergen, Oslo og Kathmandu har i dag gjennomført digital gruppeeksamen i Global Mental Helse.

Senter for krisepsykologi bestemte seg i mai for å gjennomføre det planlagte internasjonale semesteret i global helse og krisepsykologi på tross av pandemien. Selv om den fysiske mobiliteten med inn- og utreise mellom Vietnam, Nepal og Norge dessverre ikke lar seg gjennomføre i høst, har 18 studenter nå fullført de første 10 studiepoengene i vårt internasjonale semester. Globalisering og digitalisering går hånd i hånd. På tross av tidsforskjell og ustabilt internett i Kathmandu, så har ti norske og åtte nepalesiske psykologistudenter samhandlet digitalt i sanntid siden semesterstart.

Studentene har i dag gjennomført digital gruppeeksamen på tvers av landegrensene. Oppgavene studentene fikk var relevante, konkrete og gav gode muligheter til refleksjon og kunnskapsdeling mellom ulike kulturer. Ekstern sensor for anledningen var den anerkjente Christine Mbabazi fra Makerere University i Uganda.

Emneansvarlig og førsteamanuensis Ragnhild Dybdahl har  sammen med seniorrådgiver Unni Heltne gjennomført et spenstig kurs via zoom med spennende bidragsytere fra hele verden. De emneansvarlige sier at casekonferanse på zoom fungerte utmerket som evalueringsform. Studenter og forelesere er meget fornøyde med vel gjennomført kurs.  Både norske og nepalesiske studenter fortsetter nå med emnet Crisis Psychology and Distaster Response, som jo også er svært tidsaktuelt og relevant i en tid med global pandemi.