Senter for krisepsykologi

Råd til omsorgspersoner som passer på barn på flukt

Varm, positiv omsorg kan beskytte barn fra varige psykiske skader av skremmende og overveldende opplevelser.

Poppy field in Ukrain
Colourbox.com, Askaternoy

Våre kolleger ved University of Manchester har lang erfaring i arbeidet med familier på flukt fra den syriske borgerkrigen. De har blant annet kartlagt utfordringene foreldre opplevde når de skulle gi omsorg og støtte til barna sine i den truende og skremmende situasjonen.

Forskerne i England har utviklet en brosjyre for omsorgspersoner. Her kombineres evidensbaserte anbefalinger med råd basert på de utfordringene foreldre på flukt selv har beskrevet. Denne brosjyrien er prøvd ut av en humanitær organisasjon som delte brosjyrene ut sammen med hjelpeforsyninger til familier i Syria. En evalueringsstudie fant at foreldre opplevde informasjonen som nyttig og verdifull. Familiene opplevde også at det var viktig å vite at noen brydde seg om det de gikk gjennom, og prøvde å hjelpe. (El-Khani, Cartwright, Redmond, & Calam, 2016)

Denne brosjyren er nå oversatt til ukrainsk og russisk. Lenke til brosjyren finner du nederst i artikkelen her.

Vi legger også ved lenke til TED foredraget til vår kollega Aala El-Khani, som også har jobbet med syriske flyktninger. "Hvordan det er å være forelder i en krigssone". TED har gjort dette foredraget lett tilgjengelig som et redaktørvalg på forsiden deres. Den har oversettelser på mange språk, inkludert ukrainsk og polsk. Vi anbefaler også andre ressurser på denne lenken.

El-Khani, A., Cartwright, K., Redmond, A., & Calam, R. (2016). Daily bread: a novel vehicle for dissemination and evaluation of psychological first aid for families exposed to armed conflict in Syria. Global Mental Health, 3. doi:10.1017/gmh.2016.9

English leaflet: parenting conflict and displacement

Ukranian leaflet: parenting conflict and displacement

Russian leaflet: parenting conflict and displacement