Karriereveier for samfunnsvitere
Samfunnsøkonomer i arbeid

Stipendiat i samfunnsøkonomi ved UiB

Ragnar Hjellset Alne fullførte sin mastergrad i samfunnsøkonomi i 2016. Etter mastergraden arbeidet han med en artikkel for forskningsavdelingen til Arbeids- og velferdsdirektoratet, før han ble opptatt som doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen.

Jeg ønsket meg en jobb innen analyse av data, og da vurderte jeg samfunnsøkonomi som en av de beste utdanningene.

Kan du fortelle litt om arbeidet ditt? Hva er de konkrete arbeidsoppgavene dine?
Jeg har nettopp startet som stipendiat i samfunnsøkonomi ved UIB, der jeg skal ha hovedfokus på empirisk analyse og trygdeøkonomi. Akkurat nå jobber jeg med en effektanalysere av uførereformen som ble innført i 2015.

Fra jeg fullførte mastergraden i juni til jeg started som stipendiat i oktober, har jeg skrevet en artikkel for forskningsavdelingen til Arbeids- og velferdsdirektoratet (styringsenheten i NAV).

Hva er det beste med jobben din - og det mest utfordrende?
Jeg liker at jeg hele tiden får videreutviklet kunnskapen jeg tok med meg fra mastergraden, i tillegg til at jeg får jobbe sammen med mange flinke personer med høy utdanning.

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i jobben?
Jeg bruker hele tiden metodekunnskapen min i analysearbeidet jeg jobber med til daglig.

Hva var det som gjorde at du valgte økonomi ved UiB?

Hva tenker du på som det beste ved studietiden ved UiB?
På mastergraden ved UiB er miljøet blant studentene utrolig bra. Vi er blant annet heldige som får sitte på faste leseplasser sammen med de fast ansatte på instituttet.

De årene jeg studerte der startet vi også vår egen badmintongruppe som hadde fast treningstid på studentsenteret hver uke. Det at masterstudentene har et eget pauserom gjør også at alle kjenner alle.

Har du noen tips til andre studenter?
Hvis du begynner på mastergraden vil jeg anbefale å skrive masteroppgaven for noen som kan gi deg tilgang til gode data. Jeg fikk tilgang til data gjennom NAV, noe som gjorde skriveprosessen spennede.

Bergen, 4. oktober 2016

Publisert av: Evelyn Myrå Holmøy