Universitetsdirektørens kontor

Kunngjøring for Holbergprisen og Nils Klim-prisen 2018

Onsdag den 14. mars kunngjør vi hvem som mottar Holbergprisen og Nils Klim-prisen i 2018.

Sigmund Grønmo taler under kunngjøringen mars 2013
Holbergprisen

Rektor ved Universitetet i Bergen, Dag Rune Olsen, ønsker velkommen, og styreleder i Holbergprisen, Sigmund Grønmo, kunngjør årets prisvinnere. Under markeringen vil vi få høre uttalelser om prisvinnerne fra fagkomiteene.

Det blir kulturelt innslag ved messingblåstrio under ledelse av Joar Lemme og servering av gratis frokost og kaffe i bibliotekets foajé. Du kan se direktesending av arrangementet her: https://youtu.be/p-ViABCxvak

Gratis inngang. Vel møtt til kunngjøring!

Holbergprisen

Holbergprisen deles ut årlig for fremragende forskning innenfor humaniora, samfunnsvitenskap, juss eller teologi. Prisen har en pengeverdi på 6 millioner norske kroner og er blant de største i verden innenfor sine fagfelt. Tidligere prisvinnere er blant andre Onora O'Neill, Stephen Greenblatt, Bruno Latour, Jürgen Habermas og Julia Kristeva.

Nils Klim-prisen

Nils Klim-prisen er på 500 000 norske kroner og tildeles hvert år en nordisk forsker under 35 år for fremragende bidrag innenfor humaniora, samfunnsfag, juss eller teologi.