Hjem
Studentsider
erasmus+

Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design og Konservering og Institutt for design (ERASMUS+)

  • LandDanmark
  • Studieplassar3
  • StudienivåBachelor og Master
  • AvtaletypeErasmus+
  • Lengde på opphald1-2 semester

Hovedinnhold

Om avtalen

Kven kan søke

Avtalen gjeld for studentar på bachelor- og masterprogrammet i design.

Det er eit krav at du må tatt minst 60 studiepoeng før avreise.

Når i studiet kan eg reise

For bachelorstudentar i design er det mogleg å reise på utveksling i 4. semester. For masterstudentar er 2. semester best eigna for utveksling. Ta kontakt med hovudrettleiar om du er usikker på når det passar best.

Språk

Sjå lærestaden sine heimesider for informasjon om undervisningsspråk.

Kva emne kan eg ta

Frie studiepoeng - du kan velje emne fritt innanfor det fagfeltet som avtalen gjeld for.

Det er ein føresetnad at emna du vel ikkje overlappar i nivå eller innhald med emne du har tatt tidlegare, eller planlegg å ta seinare ved UiB.

Studieavgift

Erasmus-studentar betaler ikkje studieavgift ved vertsuniversitetet, men skal registrere seg og betale semesteravgift ved UiB for heile den tida dei er ute.

Om lærestaden

Om lærestaden og byen

Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering (tidligere: Det kongelege Danske kunstakademis skoler for arkitektur, design og konservering) er Nordens førande akademi innanfor arkitektur, design og konservering. KADK vart danna i 2011 som ein fusjon mellom Kunstakademiets Arkitektskole, Danmarks Designskole og Kunstakademiets Konservatorskole. KADK har i dag rundt 2000 studentar fordelt på sju institutt. Fleire kjende designarar er utdanna ved skulen, mellom anna Arne Jacobsen som er utdanna ved arkitektskulen og Hans Wegner som er utdanna ved designskulen. Arkitektskulen vart i 2013 kåra til Europas nest beste arkitektskule.

København ligg på øyane Sjælland og Amager ved Øresund, ein halvtimes togtur frå Sverige og halvannan times flytur frå Bergen. I storbyområdet København bur det om lag 1,2 millionar menneske. Dei kan glede seg over å bu i det som fleire gongar har blitt kåra til verdas beste by å bu i, og som elles er kjend for verdsleiande gastronomi, den liberale fristaden Christiania og ivrige syklistar.

Bustad

Lærestaden har ingen eigne studentbustader, så utvekslingsstudentar må belage seg på å finne dette sjølv. Det finst ei rekke bustadsformidlarar i København, men ein bør starte prosessen i god tid, då det kvart år er stor pågang frå nye studentar.

Semesterinndeling

september - januar

februar - juni

Studentrapportar

2025

Vår 2025 - BA design - møbel/romdesign

Vår 2025 - BA design - møbel/romdesign

01.02.2025 - 30.06.2025

Førebuingar/praktiske tips

Det var en del forberedelser før avreise. Først og fremst tar det litt tid å få oversikt over alle søknader og dokumentasjon som skal sendes inn, men dette får man hjelp til gjennom utvekslingskoordinator og UiBs nettside om utveksling. For å søke til selve skolen måtte jeg blant annet sende inn CV, motivasjonsbrev og portfolio via Mobility Online. Det tok omtrent en måned før jeg fikk svar og tilbud om plass.

Semesteret i Danmark er forskjøvet én måned sammenlignet med Norge, så jeg begynte ikke før i starten av februar – noe som ga meg litt ekstra juleferie.

Dersom man skal arbeide i København, må man ordne CPR-nummer, som er et dansk ID-nummer. Dette gir deg også et såkalt Sundhedskort, som gir tilgang til gratis fastlege i området man bor i, og gjør det mulig å opprette MobilePay – den danske versjonen av Vipps. Heldigvis begynner Vipps å bli delvis kompatibelt med både MobilePay og den svenske betalingstjenesten Swish, noe som gjorde at jeg ikke hadde like stort behov for MobilePay.

Å skaffe seg sykkel er helt essensielt, da kollektivtilbudet er ganske dyrt. I starten av utvekslingen brukte jeg buss som transportmiddel til skolen, som var både lite pålitelig og overraskende dyrt. Da jeg etter en måned så hvor mye penger som hadde gått til kollektiv, gikk jeg fort over til sykkel. Jeg anbefaler tjenesten Swapfiets, hvor man abonnerer på en fast sykkel som kan repareres eller byttes ut gratis ved behov. København er svært sykkelvennlig, og sykkel er absolutt den mest effektive og fleksible måten å komme seg rundt i byen på. Sykkelreglene er enkle å lære seg, og de fleste følger dem – noe som gjør det trygt og forutsigbart å sykle, selv i bytrafikken. Alternativt kan man kjøpe bruktsykkel via DBA.dk, som er den danske versjonen av FINN.no.

Jeg anbefaler å laste ned appene Rejseplanen og Rejsekort, som brukes til planlegging og betaling av kollektivtransport. I tillegg vil jeg anbefale MazeMap, en digital karttjeneste som kan brukes til å finne fram på skolen, for eksempel til rom og forelesningssaler.

Noen dager før oppstart av semesteret ble det arrangert en introduksjonsdag for utvekslingsstudenter på tvers av trinn og studieretninger ved KADK. Her fikk vi generell informasjon om skolen og København, og ble kjent med andre utvekslingsstudenter fra ulike land. Dette anbefales sterkt – det gir en god start og nyttig oversikt over både praktiske forhold og studiehverdagen.

Det kan også være nyttig å følge med på valutakursen mellom norske og danske kroner, da den kan påvirke budsjettet mer enn man tror..

Undervisningsformer

Undervisningsformene ved KADK var i stor grad like dem jeg er vant til hjemme på KMD. Hvert emne startet gjerne med noen få forelesninger hvor vi fikk faglig input og informasjon, og deretter fulgte jevnlig individuell veiledning med lærere/veiledere – ofte flere ganger i uken. Dette var veldig produktivt og ga god oppfølging i prosjektene. Det er ikke obligatorisk oppmøte, men det forventes likevel at man deltar aktivt i det som er satt opp, for å kunne følge progresjonen i emnene. I det første emnet hadde vi også et par ukers fellesundervisning sammen med studenter fra tekstil og bekledning og visuell kommunikasjon.

Ellers foregår størstedelen av arbeidet som selvstendig arbeid ved egne arbeidsplasser. Det er mye frihet, og man styrer i stor grad hverdagen selv – noe jeg opplevde som positivt.

I det siste emnet hadde vi også noe Rhino-undervisning i datasal, og som student får man tilgang til programvaren til en rabattert pris gjennom skolens lisensavtaler. Selv valgte jeg å arbeide i Fusion360 og Archicad, ettersom jeg er mer komfortabel med disse programmene – noe som var helt uproblematisk.

En viktig forskjell fra KMD er at det ikke kreves spesifikke HMS- eller sikkerhetskurs for å bruke verkstedene. Man kan få hjelp og innføring fra medstudenter eller verkstedmestere. Jeg vil anbefale å ta i bruk verkstedene så tidlig som mulig i semesteret, og ikke vente til man faktisk trenger dem mot slutten. Det er lav terskel for å spørre om hjelp, og både ansatte og medstudenter er imøtekommende.

Til slutt vil jeg nevne at det er vanlig at hele klassen er til stede under muntlig eksamen. Da holder man både sin presentasjon og spørsmålsrunde fra veileder og sensor foran klassen. Dette kan virke litt uvant i starten – selv fikk jeg vite det samme dag som jeg skulle ha min første eksamen – men opplevelsen var overraskende positiv. Klassen gir som regel støttende og anerkjennende nikk, og det gir en fin mulighet til å se og lære av hverandres prosess og resultat. Om man likevel ønsker å ha eksamen uten publikum, er det bare å gi beskjed, så ordnes det.

Vurdering av emnetilbodet

Jeg gikk Produkt+: Møbeldesign, rum og materialer ved KADK og hadde fire emner dette semesteret:
1. Strategic Design and Collaboration with Companies
2. LAB – Subject-specific Immersion
3. Perception and Analysis
4. Identity and Interaction

Jeg synes at emnene både var lærerike og varierte, og at det var en god balanse mellom teori og praksis. Det var litt overlapp mellom noen av emnene, men det fungerte fint og skapte gode forbindelser mellom prosjektene.

Jeg opplevde nivået som ganske høyt, både blant medelever og hos underviserne, som hadde høy kompetanse og var engasjerte, samtidig som de hadde forventninger til oss. Man følte at man ble utfordret, men også tett fulgt opp.

Første emne, Strategic Design and Collaboration with Companies, opplevde jeg som spesielt relevant med tanke på arbeidslivet. Vi jobbet med en reell kunde og lærte om strategi, businessmodeller, benchmarks og hvordan man pitcher og selger inn en idé. Vi reiste også til Stockholm Furniture Fair i dette emnet, blant annet for å få et innblikk i hvordan aktører posisjonerer seg og viser seg fram.

LAB-emnet var en mer materialbasert fordypning, hvor vi kunne velge mellom tekstil, møbel eller rom. Jeg valgte å jobbe med keramikk og laget en leselampe i støpt porselen. Prosessen innebar eksperimentering med form, lys og materiale for å få en bedre forståelse av hvordan objekter fungerer i rom.

Det er også generelt et større fokus på materialkunnskap, bærekraft og konstruksjon på KADK enn hva jeg er vant til – noe jeg måtte legge mer vekt på i emnene, og som jeg tar med meg videre.

Perception and Analysis var semesterets teoretiske del. Dette var også det emnet jeg hadde sett minst fram til. Til tross for at det var en relativt stor skriveoppgave, synes jeg det ble ganske interessant da vi fikk velge fokusområde selv. Jeg valgte å skrive om atmosfærer i utstillinger, og det ble ganske meningsfullt fordi det knyttet seg direkte til det vi jobber med praktisk, og ga et språk og en bevissthet rundt designbeslutninger.

I det avsluttende prosjektet, Identity and Interaction, utviklet jeg et interaktivt displaybord for barn med utgangspunkt i en utstilling ved Statens Naturhistoriske Museum. Vi var på to befaringer, gjorde research både gruppevis og individuelt, utforsket materialer, skissering, utviklet idéer, jobbet med skala- og 1:1-modellering og brukte ulike digitale programmer. Jeg følte at jeg her fikk kombinert litt fra hver av de tidligere emnene og brukt det jeg hadde lært om materialer, form, rom og formidling.

Alle prosjektene hadde høy grad av frihet, og man velger selv hva man vil fokusere på og utvikle videre. Samtidig fikk vi tett og faglig veiledning, og etter hver presentasjon og innlevering fikk vi gode og konstruktive tilbakemeldinger fra eksaminator og sensor. Jeg opplevde at det gjorde meg mer bevisst på styrker og svakheter, og hva jeg kan jobbe videre med.

Jeg jobbet individuelt i alle emnene, men skulle i ettertid ønske at jeg samarbeidet med noen andre fra samme retning. Jeg tror det kunne gitt mer sparring og diskusjon, og det hadde vært interessant å se nærmere hvordan andre med samme utdanning, men fra en annen skole, både tenker, jobber og reflekterer i designprosessen.

Det eneste minuset jeg kan komme på, er at man må betale for alle materialer selv. Det kan bli en merkbar kostnad gjennom semesteret, særlig i sammenligning med KMD, hvor det meste er dekket.

Alt i alt opplevde jeg emnetilbudet ved KADK som relevant, engasjerende og lærerikt. Det ga rom for både eksperimentering og faglig fordypning – og jeg føler absolutt at jeg sitter igjen med verdifull kunnskap og erfaring, både faglig og personlig.

Fagleg utbyte og språk

Utvekslingsoppholdet ved KADK har gitt meg faglig påfyll på flere områder, særlig innen materialforståelse, konstruksjon og hvordan man presenterer idéer på en tydelig måte. Det har også vært nyttig å arbeide med en reell samarbeidspartner, og jeg føler at jeg har blitt tryggere i hele designprosessen – fra idé til ferdig presentasjon.

Undervisningen foregikk hovedsakelig på dansk, men også noe engelsk i starten, siden vi hadde felles emne på tvers av studier med flere utvekslingsstudenter fra store deler av verden. Jeg hadde i utgangspunktet god forståelse av dansk fra før av, og man forstår mer og mer etter hvert som man får litt tid – jeg opplevde i alle fall at det ikke sto i veien for faglig utbytte. De fleste forelesere var også flinke til å både spørre oss og forklare dersom noe var uklart. Jeg valgte også å holde presentasjoner og å skrive oppgaven i det teoretiske emnet på norsk, noe som var helt greit.

Det var ganske mange presentasjoner gjennom semesteret, og jeg føler at jeg har blitt flinkere på dette – både ved å holde dem selv, men også ved å lytte til presentasjonene til mine medelever.

Siden jeg selv snakker trøndersk, opplevde jeg at det var lettere å bli forstått når jeg la om til bokmål og brukte noen danske ord og uttrykk der det passet. Det fungerte fint, og etter hvert gikk kommunikasjonen ganske naturlig – både faglig og sosialt.

Universitetsområdet og byen

Skolen ligger på Holmen, like ved Operaen og ikke langt fra det populære street food-området Reffen. KADK består av flere gamle lagerbygninger, der ulike studieretninger og ansatte holder til i både felles og separate bygg. Det finnes en god del verksteder – akkurat som på KMD – samt kantine, bibliotek, datasal og uteområder. Vi hadde faste arbeidsplasser i studio, men det var også mulig å sette seg andre steder og arbeide.

Det å bo og leve i København har vært en fantastisk opplevelse. Jeg føler at jeg virkelig har fått utbytte av byen og alt den har å by på. København har et rikt kulturliv med mange museer, parker, god kaffe, bakst, mat og (billigere) drikke enn i Norge – og generelt en mer avslappet kultur og væremåte. Det er svært enkelt og fleksibelt å komme seg rundt med sykkel, og det gjør at man blir godt kjent med byen. Jeg tenkte først at København var veldig stort, men etter hvert som jeg syklet rundt, innså jeg at den er ganske kompakt og oversiktlig. Samtidig får man også litt trim.

Været er også merkbart bedre enn i Bergen, og jeg kommer til å savne solskinnsdagene på Nørrebro. Man føler seg trygg i byen, og det er tydelig at innbyggerne faktisk bruker byen sin. Allerede i februar – selv om det var kaldt og vind – kunne man se mange som satt ute i boblejakker med en øl, fordi det var fullt inne på baren.

Som student ved KADK får man også gratis inngang til en rekke museer i byen, noe som gjør det enkelt å oppsøke ny inspirasjon. Jeg besøkte blant annet Louisiana, Designmuseum Danmark, Copenhagen Contemporary (to ganger), Statens Naturhistoriske Museum, Dansk Arkitektur Center (DAC), Palmehaven, Nasjonalmuseet og flere av byens parker. I tillegg er det gratis inngang til mange museer siste onsdag i hver måned – et perfekt tidspunkt å ta med seg venner eller familie på besøk.

Til slutt vil jeg gjerne anbefale pizza-restauranten Forno al Legna på Frederiksberg og baren Bip Bip på Nørrebro.

Bustad

Jeg skulle nok ha begynt tidligere med å lete etter bolig. Det viste seg å være ganske utfordrende, fordi de som leier ut får veldig mange henvendelser, og det er mange om beinet. Jeg var heldig og fikk hjelp av familie og venner som hadde noen kontakter i København.

Prisnivået er ganske høyt, særlig i områder som Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro. For et rom i kollektiv ligger leien gjerne på mellom 6 000 og 9 000 DKK i måneden pluss en del i depositum. Jeg bodde selv på Nørrebro og trivdes veldig godt der – det er et levende område med mye som skjer, og det tok meg rundt 20-25 minutter å sykle til skolen.

Det finnes noen studentboliger, blant annet gjennom Housing Foundation Copenhagen, men det er lurt å søke tidlig. Man kan også prøve private sider som BoligPortal, findroommate.dk, CPH Village eller DBA. Det er lett å la seg stresse av boligjakten i starten, men det ordner seg som regel. Jeg vil anbefale å være tålmodig, sende mange søknader, og bruke nettverket sitt hvis man har mulighet. Man burde også melde seg inn i Facebook-grupper slik som «København lejligheder og Værelse og udlej / Søg bolig» og «Nordmenn i København».

Hvis jeg skulle gjort noe annerledes, så ville jeg definitivt startet boligjakten flere måneder før semesterstart.

Sosialt miljø

Det sosiale miljøet var litt krevende å komme inn i starten. På introduksjonsdagen for utvekslingsstudenter nevnte koordinatoren at dansker visstnok er blant de vanskeligste i Europa å bli kjent med – og jeg kjente meg litt igjen i det etter hvert. Selv er jeg ganske utadvendt, men syntes det tok litt tid å bli kjent med folk i klassen. Det virket ikke som om de hadde fått beskjed om at det skulle komme utvekslingsstudenter, og det var heller ingen fadderordning eller bli-kjent-opplegg.

Etter hvert gikk det seg til. Jeg ble kjent med noen i klassen og møtte flere utrolig flinke og hyggelige folk som var både hjelpsomme og åpne. Heldigvis hadde jeg også venner i København fra før, så jeg følte meg ikke avhengig av å bli en del av et helt nytt miljø med én gang. Jeg ble også godt kjent med andre utvekslingsstudenter, særlig fra Norge og Sverige – og det anbefaler jeg virkelig å være åpen for. Møt opp på introduksjonsdagen før semesterstart, det hjelper mye å få noen kjente fjes tidlig.

Etter hvert i semesteret merket jeg også at flere i klassen virket slitne, og noen la et ganske stort press på seg selv. Tre studenter i klassen endte også dessverre opp med å sykmelde seg, og man merket at energien i klassen ble litt tyngre mot slutten – men sånt skjer. Samtidig blir det også arrangert noen sammenkomster av studenter, slik som fredagsbar.

Alt i alt er jeg veldig glad for oppholdet mitt ved KADK. Selv om det tok litt tid å komme inn i miljøet, så fikk jeg gode relasjoner, og utvekslingen ga meg ikke bare faglig utvikling, men også nye perspektiver og bekjentskap. Jeg angrer ikke et sekund og vil virkelig anbefale utveksling til KADK!

2023

Høst 2022 - BA design - møbel- og romdesign/interiørarkitektur

Høst 2022 - BA design - møbel- og romdesign/interiørarkitektur

01.09.2022 - 31.01.2023

Førebuingar/praktiske tips

Forberedelser til å utveksle er mange, og det tok meg lang tid å ferdiggjøre alt av forarbeid som trengs for å kunne dra. Jeg hadde på mitt studie mulighet til å ha et valgfritt emne, og valgte dermed å forbedre mine gamle/lage nye Portfolioer i den perioden. I tillegg var det også forskjellige motivasjonsbrev, CV er og annet man skulle sette seg ned og skrive.

- Noe man burde være klar over er at deres semester er forskjøvet en måned senere enn oss, så på mitt høstsemester fikk jeg en måned ekstra sommerferie, men mister første måned av det neste semesteret i Bergen. (fra 1. september-30. februar)
- En annen ting jeg heller ikke var klart er at Erasmus stipendet utgis 70% i starten av semesteret og de resterende 30% etter oppholdet.
- Pengebruk i Danmark var også noe å venne seg til, en ting er selvfølgelig at man skal forholde seg til en kurs til en hver tid. Men man må også vite at den danske "vipps" som heter "Mobilepay" er noe som er en fordel å ha i Danmark. Man trenger dansk bank for å få det pluss en Nem-Id og dette må man søke etter for å få. Om dette er noe man ønsker burde det også gjøre god tid før man reiser.

Undervisningsformer

Undervisningsformene på KADK er mye likt som KMD, og varierer fra noen formelle forelesninger i større forsamling, og andre små med kun klassen, i tillegg til at det alltid brukes tid på pultene i klasserommet. KADK tilbyr også mange verksted uten krav på noen spesiell opplæring, som er annerledes enn hva man behøver på KMD, som for eksempel keramikk.

Vurdering av emnetilbodet

Emnetilbudet var strukturert med to emner på det ene semesteret, med noen kurs i mellom de. Vi startet opp med et 6 ukers gruppearbeid, forså 3 ukers kurs også har vi nå en individuell oppgave om å reinkarnere et materiale gjennom møbel eller rom relatert. Jeg liker veldig godt denne formen da det tillater å kunne fordype seg godt til emnet.

Fagleg utbyte og språk

Jeg har lært masse under min utveksling, en ting er nye måter å arbeide på, som for eksempel verdien av forarbeid til en oppgave. Språket sier seg noe selv hva innebærer av barriere. Selv har jeg gått ett år på høyskole før i Danmark, så jeg hadde noe kunnskap om hvordan det ville være lettere og snakke med dem. Så jeg som trønder fant ut at det å snakke bokmål sammen med de danske ordene jeg kunne var den beste måten å bli forstått. Et tips kan være å finne seg noen gode danske serier/filmer før utveksling og unngå å bruke subtitles ;)

Universitetsområdet og byen

Universitetsområdet til KADK er veldig stort og har mange bygninger i området. Utformingen er virkelig vakker og minner meg noe om en gård, veldig typisk dansk arkitektur. Naboen til KADK er også Operaen, som betyr at det ligger rett ved vannet. Går man 15 minutter fra skolen kommer man også til Nyhavn som er den mest kjente havnen i København. Fra der igjen har vi hovedgaten med masse shopping og cafeer. Anbefaler helt klart og å kjøpe sykkel, slik at man får sett byen på best og billigst måte.

Bustad

Jeg brukte halve sommerferien på å finne meg bolig via Facebook. Til slutt fant jeg meg en leilighet på Amagerbro som ikke var så alt for langt unna skolen. Det var også et stort pluss å finne noen som også skal på utveksling som fremleier leilighet siden man da slipper styret med å finne møbler/selge dem senere. Mitt tips er å begynne å lete så fort man godtar skoleplass, og vær aktiv på Facebook. Det kan være smart å sjekke ut gruppen: "Leje i København på Facebook".

Sosialt miljø

Miljøet på skolen har vært noe vanskelig. Kort sagt hadde vi ingen fadderuke som vi har i Norge. Det var heller ingen andre "bli kjent" metoder for klassen min. De visste heller ikke at de ville få tre utvekslingstudenter i klassen deres, før vi sto der første dag. Det vi hadde var en liten forelesning med alle de andre utvekslingsstudentene på KADK, tre dager før skolestart. Hvor jeg så ble kjent noen der. Men synes skolen stilte svakt på intergrering av oss, og det ble et tydelig skille mellom de danske og de ikke-danske. Vår første oppgave var også som sagt en gruppeoppgave på fire personer. Så mandag første skoledag fikk vi vite hva oppgaven var, og så var det bare å finne gruppen din og sitte sammen de neste ukene. Dette gjorde det også mer vanskelig å bli kjent med de utenfor gruppene, siden man ble så isolert.

I motsetning for at det som er blitt skrevet er noe mer negativt, står jeg igjen med at jeg har fått flere nye venner og selv om det ikke er så mange danske er jeg veldig glad for tiden jeg fikk i Danmark. Skolen holdt også en stor fest i desember og alltid Fredagsbar. Noen i klassen min tok også initiativ til å holde fester for klassen. Jeg står også igjen med at tiden på KADK var verdt bryet og angrer ikke for å ha bodd i den flotte byen og at jeg har fått oppleve så masse på kort tid! Så om du vurderer utveksling så må du virkelig bare gjøre det.

Informasjon