Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

At havet bremser global oppvarming ved å ta opp CO2 fra luften, er ren kjemi. Men for å finne ut hvor mye havet bidrar, må man ta hensyn til at det er i bevegelse. Friederike Fröbs doktorgrad viser at både vær og havstrømmer påvirker resultatet.
Golfstrømmens overflatetemperaturer forplanter seg oppover langs Norskekysten og kan forutsi klimavariasjoner flere år på forskudd, viser et nytt funn publisert i Nature Communications.
Professor Peter M. Haugan har gjennom sin rolle i FN-systemet lenge jobbet på høyt nivå i skjæringen mellom vitenskap og diplomati.
Erfarne MatNat'ere og ekstern styreleder og nestleder skal sitte i det nye fakultetsstyret. Nå er valgresultatet klart.
Marine klimaforskere har i en årrekke brukt forholdet mellom to karbonisotoper for å kunne sammenligne fortidens havklima med dagens tilstand. Men utslipp av CO2 har forkludret dette verktøyet. Marie Eide og kollegaer ved Bjerknessenteret funnet fram til et alternativ.
Å skille mellom 1,5 og to grader global oppvarming er klimamodellørenes ekstremsport. Forskerne gjør det likevel, for FNs klimapanels kommende spesialrapport.
Klimaendringer i Arktis og Antarktis var temaet da rundt seksti forskere fra Japan og Norge møttes i Bergen denne uken.
Birkelandsenterets Michael Hesse anerkjennes for den store forskningsinnsatsen for den amerikanske romfartsorganisasjonen.