Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

11 studenter, 4 forskere, 48 timer. Klarer de å forhindre at mer plast kommer ut i havet? Følg med, få svaret i februar.
Universitetet i Bergen har fått midler fra Forskningsrådet til tre forskningsprosjekter som skal bidra til å løse samfunnsutfordringer sammen med næringslivet.
Under Neste steg torsdag fikk publikum oppleve et unikt møte mellom Bergen Filharmoniske Orkester og forskere ved UiB og Bjerknessenteret. I denne spesielle konsertrekken var turen kommet for å utforske havet.
Hvis du vil redde verden er det gode grunner for å velge realfag.
iEarth blir ett av Norges Senter for fremragende utdanning. Dermed har Universitetet i Bergen to av de prestisjetunge sentrene som satser på innovativ og fremtidsrettet utdanning.
Håkon Blågestad (22) fra Askim ønsket å studere noe som ga han to streker under svaret, i tillegg til at det var gode jobbmuligheter etter studietiden. Med integrert master i energi, føler han at han har truffet blink.
Vindturbiner på ulike steder i Nordsjøen kan bli en stabil kilde til energi om de blir koblet sammen. Er det vindstille et sted, er nemlig sjansen stor for at det blåser friskt et stykke unna.