Prosjekt Energethics
Forskerforum

Investeringer i Tanzania – en mulighet for likestilling og utvikling?

FOKUS inviterer til seminar om kvinners landrettigheter i Tanzania. Seniorforsker Siri Lange vil være del av panelet og dele sine erfaringer.

Women2Kilimanjaro
“Our land, our lives, women let us mobilize!” - The chant of the Women2Kilimanjaro hike advocating for more inclusive land rights for women.
FOKUS: Forum for kvinner og utviklingsspørsmål

Hvordan ivareta kvinners landrettigheter i møte med investeringer i Tanzania? FOKUS inviterer næringsliv, akademia og andre til et møte med forskere som har arbeidet med Tanzania fra ulike fagfelt. Velkommen!

Seminaret vil foregå på engelsk. Det er gratis, men vennligst send påmelding til gj@fokuskvinner.no.

Deltagere

Siri Lange, seniorforsker ved Chr. Michelsens Institutt og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Lange har lang erfaring med forskning  fra Øst-Afrika med særlig fokus på kjønn og naturressurser forankret i lokal deltakelse og politiske prosesser.

Ingunn Ikdahl, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Ikdahl har studert rettsutviklingen for kvinner i Tanzania knyttet til eiendom, jord, vann og bolig i lys av menneskerettighetene.

Ian Bryceson, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Bryceson har forsket på marin- og kystøkologi, og kystbefolkningens kamp for å beskytte sine rettigheter.

Møteleder: Johanne Eide Joyce, advokat og medlem av International Commission of Jurists Norge sitt fagutvalg for virksomhetsansvar.