Hjem
Realutfordring

Klar for #realutfordring? 

Er det mest miljøvennlig å drikke vin eller øl? Kanskje har du en idé om nedbrytbar papp-øl som kan gjøre fadderuken mer bærekraftig? Skru på kreativiteten og bli med!  

Hovedinnhold

På UiB er det samlet 18 000 studenter, som skal bli kjent med hverandre, universitetet og byen i løpet av 7 dager under fadderuken. 

Bare her på Realfag er det 1000 nye studenter dette semesteret. Hvilket klimaavtrykk etterlater vi oss etter endt uke, og hvor bærekraftig er egentlig fadderuken? 

Det er spørsmål vi skal besvare i semesterets første #realutfordring! 

Hver mentorgruppe samles om å komme opp med geniale, rare eller fantastiske løsninger på små og store bærekraftsutfordringer — også på det sosiale plan. Gruppene velger mellom fire overordnede oppgaver, som alle omhandler fadderuken.  

For å gi mentorgruppene et underlag å jobbe med, samler vi inn innsikt om forbruk og vaner. Spørreundersøkelsen som deles med studentene, vil gi svar på hvor mange flasker med øl som går med i fadderuken — og hvilken studieretning som har flest kjøttfrie dager! Ikke minst hvor det er best muligheter for å treffe en kjæreste! 

Svar på undersøkelsen!  

Dette er juryen

Besvarelsene leveres digitalt, sammen med gruppebilde og en kort videosnutt, 20-30 sekunder, der dere forteller superkort hva som er deres geniale idé! Kreative løsninger verdsettes høyere av juryen enn presisjon og eksakte svar. Ingen ideer er for dumme — og det finnes ingen fasitsvar!  

Juryen består av: 

  • Silje Skjelsvik –  Gründer og daglig leder av klima og bærekraft-stiftelsen  Om i morgen. Silje har mastergrad i fysisk oseanografi. 
  • Gunn Mangerud – Professor i geovitenskap, og visedekan for klima og energi ved Universitetet i Bergen. 
  • Kristoffer Eik – bachelorstudent i fysikk, tidligere leder for Realistutvalget ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Fakultets og læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved Universitetet i Bergen. 
Kristoffer Eik, Silje Skjelsvik, Gunn Mangerud
Foto/ill.:
Privat

SPENTE PÅ BIDRAGENE: Juryen gleder seg til å se ideene fra faddergruppen. Fra venstre: Kristoffer Eik, Silje Skjelsvik og Gunn Mangerud.

Gruppen som leverer den beste besvarelsen vinner kurs i pitching på Innovasjonshuben på UiB. 

Psst .. Tag bildene dere deler underveis på sosiale medier med #realfaguib og #realutfordring! Og følg oss på Instagram og Facebook

#realutfordring: Fire oppgaver å velge mellom 

1: Kan vi drikke mer bærekraftig? 

Det går med noen liter brus og alkohol i løpet av fadderuken. Hvilket klimaavtrykk etterlater forbruket vårt — og hvordan kan vi begrense det?  

Velg et spørsmål — eller jobb ut fra en egen problemstilling!  

A: Er det mest bærekraftig å drikke vin eller øl? Og hva er best i et klimaperspektiv, flaske, kartong eller boks? 

B: Trøtt i trynet og lyst på en iskald Pepsi Max! Hvor stor effekt har det om vi alle drikker én flaske mindre med brus i fadderuken? Og hvordan gjøre brus mer bærekraftig? 

C: Hva betyr det for naturen om 1 av 10 glassflasker blir liggende igjen i parken etter et faddergruppetreff?  

2: Kan vi spise mer bærekraftig? 

Når tusenvis av frossenpizzaer og annen fast food fortæres både på vo1rspiel og nachspiel, vil både forbruk og forsøpling kunne påvirke miljøet. Hvordan kan vi kose oss med digg mat uten at det går utover miljøet?  

Velg et spørsmål — eller jobb ut fra en egen problemstilling! 

A: Hvordan hadde klimaregnskapet etter fadderuken endret seg, om alle studentene hadde en kjøttfri dag? 

B: Kan frossenpizza gjøres mer bærekraftig? Plast, papp og produksjon, hvordan påvirker Grandiosa samfunnet vårt? 

C: Spise ute eller spise hjemme? Vil en hjemmelaget hamburger ha et større eller mindre klimaavtrykk enn den som lages på restaurant?  

3: Kan vi komme oss rundt mer bærekraftig? 

Hit og dit og overalt! For å samles må vi jo fysisk komme oss rundt. Hvordan kan vi transportere oss rundt på best mulig måte? 

Velg et spørsmål — eller jobb ut fra en egen problemstilling! 

A: Hvilke tiltak kan gjøre at flere studenter skaffer seg en sykkel og bruker den til og fra Universitetet og aktiviteter? 

B: Hvordan komme seg trygt og godt hjem i sene nattetimer, med minst mulig klimaavtrykk? 

C: Hvordan kan vi sørge for at det aldri er et tomt sete i taxiene som kjører fra utestedene på nattestid?  

4: Kan vi bli kjent mer bærekraftig? 

Hørt om sosial bærekraft? Tillit, tilhørighet og like muligheter er viktige stikkord. Fadderuken har en klar funksjon, nemlig å binde oss sammen. Gjør den det — og hvordan kan fadderuken sørge for at alle finner sin plass og får muligheten til å komme i kontakt? 

Velg et spørsmål — eller jobb ut fra en egen problemstilling! 

A: På hvilken måte kan studenter føle seg ekskludert i fadderuken — og hvilke alternative aktiviteter vil kunne favne bredest? 

B: Hvordan kan kantina innredes, for at ikke de samme skal spise sammen hver eneste dag? 

C: Fra hvilken studieretning er det lettest å få seg kjæreste? 

Klare for å sette i gang? Lever besvarelsen her!