Realfag – et smart sted å begynne

Nyhetsarkiv for Realfag – et smart sted å begynne

Skrivekonkurransen «Dissolution» utfordrer deg i aldersgruppen 18-25 år til å bidra med ditt personlige essay eller dikt. Frist 15. Oktober.
Drivhus på taket, uteservering, zipline og utnyttelse av regnvann i Bergen er studentenes drømmescenario. Vi har kåret vinnergruppen med de beste løsningene.
1514 personar har søkt seg til dei 918 planlagte studieplassane på realfag ved Universitetet i Bergen.
Tre fremstående forskere fra tre forskjellige fagmiljø ved MatNat-fakultetet reflekterer over kvinnedagen og egen forskerkarriere.
14 studenter ble sluppet løs i et tomt(!) varehus på IKEA. Klarte de å løse oppgaven, eller ble det for spennende med hele 38.000 kvadratmeter å boltre seg på? Se mer i videoen under.
I hver episode snakker realfagstudenter om et spesielt realfag, og hvordan det kan løse utfordringene innen klima og klima-endringer. Hør alle podcastene her!
Selvrensende klær kan bli resultatet dersom mennesket klarer å ta i bruk naturens egen nanoteknologi. Med denne vinkelen på en artikkel om faget sitt har masterstudent i nanovitenskap Erik Flølo fått Naturens pris for årets artikkel i kategorien for studenter.
Etter at pandemien og store konkurser snudde opp ned på reiselivet anbefaler statistikkprofessor Bård Støve og et ekspertutvalg flere forbedringer av reisegaranti-ordningen.
800 nye realfagstudenter, 37 lag og en real utfordring: Hvordan skal Tise gjøre gjenbruk enklere når man handler klær? Her ser du løsningen som gjør fashion mer bærekraftig!
Rekordmange vil studere realfag på UiB hausten 2021. Tusen nye studentar starta det nye året med det som skal bli ei trygg og sosial veke.
Kles- og motebransjen er en av de mest forurensende industriene i verden. Bli med Tise på #Realutfordring og gjør en innsats for å løse problemet!
Ingrid Mossige er den første som har teke mastergrad i UiB sitt sivilingeniør-studie i medisinsk teknologi. To dagar etter masteren var ho i jobb.
Hvorfor er det lurt å studere realfag? Få gode råd fra de som allerede studerer på UiB!
Studentene i BIO316 Utvalgte emner i miljøtoksikologi ble introdusert til emnet gjennom en to-dagers mikroplastworkshop med forelesninger i tillegg til en ekskursjon og laboratoriedemonstrasjon for praktisk læring. Lokale prøver ble samlet for analyse i laboratoriet, og plastinnholdet ble karakterisert.
Da søknadsfristen for å søke høyere utdanning gikk ut 16. april, ville rekordmange studere realfag på Universitetet i Bergen. UiB er det mest populære realfagsvalget i Norge.
Feltarbeid er den ultimate tilnærmingen til et fag, mener Anders Sirevaag. Som student på Geofysisk institutt var han på tokt på Svalbard, Arktis og Antarktis.
Studerer du kjemi på Universitetet i Bergen kan du velge mellom mange jobber. Her kan du lese hvordan kjemi spiller en viktig rolle i å løse forbrytelser.
Julie Xuefei Hodneland studerer matematikk for industri og teknologi ved Universitetet i Bergen. Les mer om hvordan det er å studere realfag hos oss!

Sider