Realfag – et smart sted å begynne

Nyhetsarkiv for Realfag – et smart sted å begynne

Korona-pandemien har gjort molekylærbiolologi- og bioinformatikk-utdanningen på UiB brennaktuell. Å forstå kroppens oppbygging er avgjørende når man skal utvikle fremtidens vaksiner.
— Alltid lurt å ha erfaring fra felten, sier Anna som studerer fiskehelse på Universitetet i Bergen. Kombinert med utdanningen, gir sommerens praksis henne gode muligheter for fremtidig karriere.
Annie (21) var usikker på hva hun ville bli, men at hun ville studere klima var hun sikker på! På realfag på UiB fant hun drømmestudiet — og miljøengasjementet fikk hun raskt god nytte av.
Vinnergruppa er kåret — med en løsning som vil kunne ha stor effekt for å begrense plastforbruket og forsøplingen gjennom syv dager med fest og sosialisering.
— Det er faktisk ganske sykt, sier den ferske UiB-studenten Karen Maria (20). Om alle studentene på Universitetet flyttet hit med bil, hadde vi spydd ut eksos gjennom 1,1 millioner kilometer.
Rekordmange nye realfagstudentar byrjar på Universitetet i Bergen i år, til ei studiestartveke utanom det vanlege. Smittevern, tryggleik og avstand er viktig, samstundes som studentane skal få ein sosial og god start på studiene sine.
Er det mest miljøvennlig å drikke vin eller øl? Kanskje har du en idé om nedbrytbar papp-øl som kan gjøre fadderuken mer bærekraftig? Skru på kreativiteten og bli med!