Studentsider

Nyhetsarkiv for Studentsider

Det fjerde kullet av bærekraftspiloter ved UiB er på plass. Bli bedre kjent med Nora, Emma, Kristine og Dina.
Judith Thu Ølberg har nylig levert sin masteroppgave om bølgemålinger fra skip. Dataene samlet hun fra seilskipet Statsraad Lehmkuhl, som del av jordomseilingen One Ocean Expedition.
Masterstudentene i arkeologi tilbringer tre uker i felt på magiske Hjartøy ytterst i Øygarden. Her leter de etter spor etter menneskelig aktivitet, spor som kan gi oss ny kunnskap om de som levde før oss.
Alle studenter og ansatte ved UiB har tilbud om å ta enkeltemner i digital forståelse, kunnskap og kompetanse (DIGI). UiB startet satsningen høsten 2022, og nytt av året er emnene om språkteknologi og medisinsk data science.
UiB er nå i startgropen på et prosjekt kalt «Mangfoldige UiB – ingen utenfor». Ambisjonen er å bli et mer inkluderende og mangfoldig universitet. Prosjektet er støttet av Helsedirektoratet over en treårsperiode. Målet er å hindre frafall i høyere utdanning, og sikre et godt, inkluderende og mangfoldig studentmiljø.
Klimafestivalen Varmere Våtere Villere gikk av stabelen med et bredt program 15.-17. mars. Nytt av året var en egen dag for studenter på Kvarteret 16. mars.
Institutt for klinisk odontologi har fått støtte til gjenbruksbriller som reduserer plastavfall. Har du også en idé som kan gjøre UiB grønnere? Send en søknad til Klimafondet innen 13. mars.
Gjennom Klimafondet kan studenter på alle fakulteter ved UiB søke om det nyopprettede stipendet Grønn master. Målet med stipendet er å inspirere studenter til å skrive masteroppgave om klima, miljø og bærekraft.
Under nyvinninga «Museologifestivalen» fekk kunsthistoriestudentane møte ulike aktørar og problemstillingar frå kunst- og kulturfeltet. Tiltaket mottek fakultetets utdanningspris for 2022.
Visste du at 760 000 nordmenn har hørselsproblemer? Dette ønsker UiB å sette fokus på. UiB Universell starter nå en kampanje hvor man oppfordrer talere til å bruke taleforsterkere i rom som er utstyrt med dette.
Nylig åpnet det nyrenoverte juss-biblioteket offisielt. Med de fleste lov-tekster digitalisert, er det nå mer ledig areal studentene kan benytte. I tillegg til biblioteket er også fellesområdene i andre, tredje og fjerde etasje rustet opp.
Madelen Hegrestad er nylig ferdig med sitt masterprosjekt om forekomsten av mikroplast i Stillehavet. Som del av prosjektet gjennomførte hun et unikt feltarbeid om bord på Statsraad Lehmkuhl.
Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) 2022 viser at de fleste studentene har det bra på vei ut av pandemien, men at noen fortsatt er ensomme.
Hans Magnus Meland, Silje Synøve Høgelid, Josefine Gjerde og Robin Sebastian Rodval er UiBs nye bærekraftspiloter.
Koronapandemien er forhåpentligvis tilbakelagt og UiB planlegger for en flott studiestart, hvor våre nye studenter kan se frem til mange fine opplevelser.
Erasmusbussen er UiBs nye tilbud til studenter som ønsker en grønnere, sosial og gratis reise til utvekslingsopphold høsten 2022.
Fram til 28. april klokken 12:00 kan du stemme på dine favoritter til Studentparlamentet og Universitetsstyret, og bruke DIN stemme til å påvirke studiehverdagen din og gjøre universitetet enda litt bedre.
Seks fremragende og internasjonalt anerkjente historikere vil dele sin kunnskap og innsikt i forelesningsserien «Europa-Kina-relasjoner: Nasjonale perspektiver på forholdet til Kina i utfordrende tider».

Sider