Klimafondet

Vil reise grønt på utveksling

Erasmusbussen er UiBs nye tilbud til studenter som ønsker en grønnere, sosial og gratis reise til utvekslingsopphold høsten 2022.

Student Benedicte Steinbakk og Adrian Kjær ved Internasjonalt senter
Student Benedicte Steinbakk og Adrian Kjær ved Internasjonalt senter er klare for første runde med Erasmusbussen i august.
Ole M. Kvamme, UiB

- Klima og miljø er noe jeg brenner for, og det er viktig at vi gjør det vi kan for å kutte i utslippene. Jeg så etter en måte å reise miljøvennlig på utveksling. Da jeg hørte om Erasmusbussen tenkte jeg at det er kjempebra initiativ, som tyder på at UiB tar dette temaet på alvor, sier sampol-student Benedicte Steinbakk.

Som del av bachelorgraden, skal hun på utveksling ved Erasmus University Rotterdam. Etter ankomst København, vil hun ta tog videre til studiestedet vest i Nederland.

Fra Bergen til Køben - og videre

- Utveksling er en aktivitet både Universitetet i Bergen og studentene ønsker. Med Erasmusbussen ønsker vi å gi høstens studenter et nytt og grønnere alternativ til fly, ved reiser til utvekslingsdestinasjoner innen Erasmus-området, sier Adrian Kjær ved Internasjonalt senter, UiB. Senteret står bak initiativet, som er støttet av Klimafondet ved UiB.

Turen går fra Muséplass 1 på Nygårdshøyden i Bergen 22. august, via Oslo og Fredrikstad og videre over grensen til Gøteborg, Lund og til endestasjonen i København.

Det vil være videreforbindelser til flere studiesteder underveis, og studenter som skal videre ut i Europa kan søke grønt erasmusstipend for å finansiere siste del av reisen. Ifølge Kjær kan de fleste dermed komme seg helt frem til sin utvekslingsdestinasjon gratis.

- Vi ønsker også at deltakerne skal kunne bli kjent med andre utvekslingsstudenter. Derfor vil vi ha en sosial samling i Bergen før avreise. Bussen stopper også for en middag og sosiale aktiviteter i Fredrikstad, hvor det blir en overnatting, sier Kjær.

Enkle og miljøvennlige valg

- Det at UiB gjør det enklere for studenter å ta miljøvennlige valg, er veldig fint - og det er jo også sånn det bør være, sier Steinbakk.

Hun synes også det sosiale aspektet ved Erasmusbussen er positivt, og ser frem til å bli kjent med flere av studentene som skal på utveksling til høsten.

- Jeg begynte å studere mens alt var nedstengt grunnet pandemien, så nå omfavner jeg alle sosiale aktiviteter, sier hun med et smil.

Alternativ til fly

I tillegg til å gi studentene en grønn og sosial start på utvekslingsoppholdet, er det ifølge Kjær et mål å sette fokus på grønn utveksling i sektoren generelt sett; i samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner. Derfor er også studenter ved HVL og NHH invitert med på turen fra Bergen. Flere institusjoner, eksempelvis i Oslo, vil kunne bli invitert inn i samarbeidet, dersom det er kapasitet.

Studentene er opptatt av temaer som klima, miljø og bærekraft – men ifølge Kjær velger rundt tre av fire europeiske studenter å reise med fly til utvekslingsoppholdet. Han viser til spørreundersøkelser fra ESN survey og Green Erasmus report, som viser at kostnad og reisetid er viktige faktorer når studenter velger reisemåte.

- Mange utreisende studenter, særlig utenfor Europa, har ikke noe alternativ til å fly. Men der det er praktisk gjennomførbart, er det potensielt en stor miljøgevinst i å ha gode insentiver for grønnere reiser til utvekslingsopphold, sier han.

- Et estimat fra klimakalkulatoren til Fremtiden i våre hender viser at man sparer miljøet for 80 prosent klimagassutslipp ved å ta buss, fremfor å fly, sier Kjær, og legger til:

- Med tanke på at norske utdanningsinstitusjoner årlig sender og mottar over 10000 Erasmus-studenter på utveksling, vil det å tilby flere grønne utreisealternativer kunne ha stor betydning.

Skal evalueres og videreutvikles

- Erasmusbussen er et pilotprosjekt nå til høsten, og så vil vi evaluere turen i etterkant – gjerne i samarbeid med andre institusjoner. Kanskje kan vi se for oss et nettverk av Erasmusbusser fra ulike destinasjoner, kanskje finner vi ut at andre løsninger er bedre. Men vi ønsker uansett nå å sette fokus på grønne utvekslingsreiser, sier Kjær, og legger til at prosjektet ikke ville vært mulig uten økonomisk støtte fra Klimafondet ved Universitetet i Bergen.

Påmeldingen er åpen så lenge det er ledige plasser, men om man er interessert kan det lønne seg å ta kontakt tidlig, da det bare vil bli satt opp én buss til høsten.

- Foreløpig er påmeldingen uforpliktende. Alle som melder interesse vil bli kontaktet nærmere avreise, for endelig avklaring og ytterligere informasjon om turen, understreker Kjær.

Han viser også til at det vil bli holdt en digital «Q&A» om Erasmusbussen 16. mai klokken 11.00 for alle som er interesserte. Delta via Zoom her.