Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap
forskergruppe

Transnasjonal historie, 1750–i dag

Forskergruppens hovedfokus er på moderne tid, og omfatter historiske og kulturelle prosesser fra det 18. til det 21. århundre.

Bildet viser norske seilere i Afrika, sannsynligvis Sør-Afrika tidlig 1900-tall.
"Nordmenn i sør". Bildet viser norske seilere i Afrika, sannsynligvis Sør-Afrika. Den andre personen fra høyre er skipper Petter Maldus Danielsen (1873-1951) fra Svinør i Vest-Agder.
Bildet er hentet fra Guldbrandsen, Ågot and Fardal Klev, Ådne, Svinør. Ryggen til Norge - Blikket mot havet, 1997

Vi forsker på ulike tema innenfor og på tvers av fagdisiplinene historie, kulturvitenskap og religionsvitenskap.

Vår forskning har hovedfokus er på moderne tid, og omfatter følgelig historiske og kulturelle prosesser fra det 18. til det 21. århundre. Her ser vi på årsaker, forløp, reaksjoner og fremstillinger knyttet til fenomen og forløp på tvers av institusjonelle, kulturelle og geografiske grenser.

Felles for våre forskningsinteresser er vektleggingen av kontekst og kompleksitet, og med særlig vekt på å studere dialektiske prosesser i både nær samtid og i et historisk perspektiv.

Det er en ambisjon av forskergruppen skal fungere som et aktivt diskusjonsforum for aktiviteter knyttet til de fleste sider og stadier av forskningsprosesser og forskerkarrierer.

I tillegg til det ordinære møteprogrammet arrangerer vi ulike workshops der vi drar veksler på både lokal og internasjonal faglig ekspertise.

Forskergruppens møter og seminarer er åpne for alle interesserte. Til vanlig møtes vi kl. 14.15 på Room 418, Øysteinsgate 3. Send gjerne en epost til lederen Ines Prodöhl om du ønsker å få tilgang til utkastene.

Program våren 2024

6.mars

Nathan Hobson (UiB):
The Community Nutritional Improvement Experiment of 1932 and the Limits of Government Nutritional Activism

21.mars

Trond Espen Bjoland (UiB):
Sluttesminar med Nils Olav Østrem (Universitetet i Stavanger). Please contact Ines Prodöhl if you wish to receive a copy of Trond Espen's draft dissertation.

10.april

Stephan Sander-Faes (UiB):
Crime, Enlightenment, and Punishment: Bureaucratic and Scientific Change in Habsburg Austria, 1750s-1820s

24.april

Benjamin Scmidt (University of Washington)
Decorative Colonialism: Coconut Cups and the Early Modern Atlantic World

8.mai

Rolf Hobson (Norwegian Institute for Defence Studies and UiB)
Geopolitikk er ingenting: Begrepsforvirring, samt mangelen på teori og metode, gjør at geopolitikk ikke eksisterer som disiplin i Norge

22.mai

Anders Fylling (UiB)
Diversified Connections and Capitalised Opportunities: Alvøen Paper factory through 1871-1900