UiB 75 år

– Gratulerer med dagen, UiB!

Med H.M.Kongen på første rad feiret UiB åpningen av jubileumsuka i Universitetsaulaen.

Kongen og rektor Margareth Hagen sammen i Musehagen
Rektor Margareth Hagen tok imot H.M.Kongen i Muséhagen
Ole Marius Kvamme/UIB

Den 25. oktober 1946 la Kong Haakon VII ned grunnsteinen til det nye universitetet i Bergen. På samme dato 75 år senere fyltes aulaen til feiring med prominente gjester som blant andre H.M. Kongen, flere statsråder og representanter fra akademia.

I åpningstalen sin snakket rektor Margareth Hagen om de mange rollene som UiB har i samfunnet, både som en drivkraft, kunnskapsbank, et sted for unges drømmer og fremtidshåp, og en arbeidsplass for mange.

– Gjennom utdanning, uavhengig forskning og kunnskapsformidling har universitetet en demokratisk nøkkelrolle som aldri har vært viktigere. Derfor handler denne dagen ikke bare om å feire UiB og vår historie, men også minne oss på hvilken viktig rolle universitetene har for å forme samfunnet vårt. Gratulerer med dagen alle sammen, og leve universitetet i Bergen! sa Hagen.

Et godt sted å være

Statsminister Jonas Gahr Støre ga sin hilsen til UiB via video, hvor han trakk han frem sine egne personlige opplevelser med UiB.

– I lang tid har dere vært har vært blant de fremste akademiske institusjonene, lokalisert i flotte Bergen. Et godt studiested er ikke bare å tilegne seg ny kunnskap. Det er også viktig hvordan studenter og ansatte har det. Jeg har gjennom mine møter med universitetet sett at UiB er et godt sted å være. Slagordet deres sier at «Verden trenger tankene dine», og jeg er sikker på at verden trenger et universitet som UiB, sa Støre.

Feiret et spesielt bursdagsbarn

På vegne av studentene ved UiB, gratulerte studentparlamentsleder Thomas Helland-Hansen universitetet med dagen.

– I dag feirer vi et spesielt bursdagsbarn. Kanskje er det ungt, men det setter store spor, sa studentparlamentlederen.

– UiB er et endringsvillig og nytenkende universitet som våger å utfordre. Vi hadde ikke kommet hit i dag dersom vi hadde holdt oss til status quo. Det viktigste av å være et universitet er samtidig UiBs studenter. De er ikke her for å gjøre alt som før, men for å finne ut hvordan vi gjøre ting bedre. Det har vi lært av UiB, sa Helland-Hansen.

Et internasjonalt fyrtårn

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe gratulerte UiB på vegne av regjeringen, og i sin tale trakk han frem UiBs viktige rolle de neste tiårene når Norge og verden skal omstille seg til nye energikilder.

– UiB er en anerkjent aktør med stor faglig bredde. Både innen marin forskning, klima og energiomstilling er universitetet et internasjonalt fyrtårn. Nettopp energiomstilling blir avgjørende de neste tiårene. Hele samfunnet er avhengig av rimelig og stabil tilgang til energi når fossile kilder skal fases ut, sa Borten Moe.